ВІДКРИТИЙ ЛИСТ

Президенту України Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ

Щодо захисту прав, свобод та законних інтересів громадян України з числа військовослужбовців під час особливого періоду.

10 років в Україні триває війна, третій рік — повномасштабна. Впродовж цього часу було мобілізовано сотні тисяч чоловіків призовного віку, сотні тисяч чоловіків та жінок підписали контракт. Від 24 лютого 2022 року люди, що встали на захист країни, не мають шансу бути звільненими, відновитись та законно повернутись до свого цивільного життя.

Дослідження показують, що у бойовій обстановці людина може бути ефективна впродовж 6 місяців, вже через 7-12 перебування у ЗБД у 61% людей відбувається стійка соціально-психологічна дизадаптація, порушення здатності адаптуватись до небезпеки та умов війни, знижується ефективність особового складу.

Таким чином відсутність граничних термінів служби негативно впливає на морально-психологічний та фізичний стан військових, а також в цілому знижує обороноздатність української армії!

Соціологічне опитування, проведене Info Sapiens на замовлення Texty.org.ua, вказує на те, що 63,8% респондентів бояться мобілізації через відсутність визначених термінів служби.

Таким чином НЕ вирішення цього питання погіршує ситуацію із мобілізацією та поповненням війська новими кадрами!

Враховуючи вищесказане, а також ігнорування офіційними установами звернень та пропозицій, що стосуються питання термінів служби, або надання стандартних “відписок”, громадська організація “Інтенція” ініціює ВІДКРИТИЙ ЛИСТ Президенту України Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ із вимогою втрутитись та вплинути на поточну ситуацію!

Закликаємо громадські організації, благодійні фонди, лідерів думок, активістів та просто небайдужих громадян приєднатися до підписання цього листа!

Для підписання натисніть тут та заповніть форму.

Перелік підписантів

  • ГО “Інтенція”
  • ГО “Центр правових рішень”
  • ГО “Єдина Планета”
  • Спілка поранених військових України «Міцні 300»
  • ГО “Соціальний рух”
  • Юрій Камельчук, Народний депутат України
  • ГО “Жіночий ветеранський рух”
  • ГО “Центр підтримки аеророзвідки”
  • ГО “Давайте разом”
  • Петро Конопля, Телеграм канал: БОЙОВА✙КОНОПЛЯ
  • Аліна Сарнацька, ветеранка російсько-української війни
  • БО “Благодійний фонд соціально-правової підтримки учасників бойових дій”

Повний текст листа 

для ознайомлення

ВІДКРИТИЙ ЛИСТ

Президенту України Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ

Щодо захисту прав, свобод та законних інтересів громадян України з числа військовослужбовців, які проходять військову службу в ЗСУ, інших утворених відповідно до законів України військових формувань під час особливого періоду в Україні (надалі – військовослужбовців)

Шановний Володимире Олександровичу!

Ми, що нижче підписалися, правозахисники, громадські діячі, активісти, адвокати, об’єдналися для розв’язання існуючої проблеми — відсутність необхідних реформ та змін в армії, а саме відсутність права на звільнення після фіксованого терміну служби та відсутність умов, гарантій та процедур і механізмів як на звільнення, після звільнення так і під час служби.

Серед нас є організації, громадські діячі, волонтери та активісти:

  • які працюють над захистом прав військових та цивільних;
  • які працюють над реінтеграцією та реабілітацією ветеранів в цивільне життя;
  • які працюють над наданням психосоціальної підтримки членам родин діючих військовослужбовців;
  • створені родичами діючих військовослужбовців для захисту їх прав;
  • які працюють над розбудовою та розвитком України, як правової держави.

Ми прагнемо будувати правову державу, в якій права військовослужбовця захищені на законодавчому рівні.

Громадська організація “Інтенція” неодноразово зверталась до Кабінету Міністрів, Міністерства Оборони, Верховної Ради, та до Офісу Президента з проханням термінового вирішення питання звільнення та заміни виснажених військовослужбовців для збереження рівня ефективності особового складу, розробки самого законопроекту, також надання інформації, на якому етапі знаходиться розробка відповідного законопроекту, та про зустріч для обговорення проблеми, зокрема:

  • Від 29.07.2024 Звернення_до_МО_про_зустріч_з_ГО_Інтенція
  • Від 31.07.2024 Запит_МО_виконання_постанови
  • Від 03.10.2024 Звернення_до_президент_законопроект_петиція
  • Від 09.10.2024 звернення_ВР_законопроект
  • Від 17.10.2024 звернення_ГО_ІНТЕНЦІЯ_зустріч_з_комітетом_нац_безпеки
  • Від 23.10.2024 звернення_ГО_ІНТЕНЦІЯ_зустріч_з_ОП

На жаль, відповіді або не було надано, або надано в неповному обсязі, або “відмовки”, представниками ВР, ОП, МО не проведено жодної зустріч з ГО “Інтенція”. Зазначені вище факти говорять про відкрите ігнорування самої проблеми виснаження військових і впливу її на обороноздатність всієї країни, та про перекидання відповідальності. Особливо після того, як з проекту закону “Про посилення мобілізації” прибрали норми про фіксовані терміни служби. Хоча кожна зазначена гілка влади має і функції, і компетенції для швидкого вирішення проблеми.
Також звертаємо увагу, що данна проблема та її наслідки неодноразово висвітлюється ЗМІ, озвучується самими діючими військовослужбовцями в соцмережах, та піднімається іншими громадськими організаціями, активістами, громадськими діячами та окремими народними депутатами, а також була озвучена західними партнерами (зокрема Блінкен та Пріцкер).

Згідно з соцопитуванням в січні 2024 р, яке провели Info Sapiens, серед чоловіків мобілізаційного віку 63,8 % саме невизначеність строків служби відлякує від мобілізації і служби.
Саме ці фактори і є причиною написання данного відкритого листа.

Відповідно до Конституції України:

Стаття 17. Захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Стаття 64. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Стаття 65. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Стаття 87. Верховна Рада України за пропозицією Президента України або не менш як однієї третини народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України може розглянути питання про відповідальність Кабінету Міністрів України та прийняти резолюцію недовіри Кабінету Міністрів України більшістю від конституційного складу Верховної Ради України.
Стаття 93. Право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України.
Законопроекти, визначені Президентом України як невідкладні, розглядаються Верховною Радою України позачергово.
Стаття 106. Президент України:
1) забезпечує державну незалежність, національну безпеку і правонаступництво держави;

2) звертається з посланнями до народу та із щорічними і позачерговими посланнями до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України;

30) має право вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів (крім законів про внесення змін до Конституції України) з наступним поверненням їх на повторний розгляд Верховної Ради України;

Президент України не може передавати свої повноваження іншим особам або органам.

Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов’язковими до виконання на території України.

Акти Президента України, видані в межах повноважень, передбачених пунктами 5, 18, 21 цієї статті, скріплюють підписами Прем’єр-міністр України і міністр, відповідальний за акт та його виконання.

Стаття 113. Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених цією Конституцією.
Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.
Стаття 116. Кабінет Міністрів України:
1) забезпечує державний суверенітет і економічну самостійність України, здійснення внутрішньої і зовнішньої політики держави, виконання Конституції і законів України, актів Президента України.

Відповідно до Положення “Про порядок підготовки та внесення проектів актів Президента України”:
3. Указами Президента України оформляються прийняті Президентом України на основі та на виконання Конституції і законів України рішення про:
27) надання доручень Кабінету Міністрів України;
Указами Президента України оформляються також інші рішення, видані на основі та на виконання Конституції і законів України, якщо хоча б одне з положень рішення розраховано на постійну або багаторазову дію (має нормативний характер) або належить до таких, що оформляються указами Президента України згідно з цим пунктом, а також рішення, прийняття яких у формі указу передбачено законами України та указами Президента України.
4. Розпорядженнями Президента України оформляються прийняті Президентом України на основі та на виконання Конституції і законів України рішення про:
6) винесення на обговорення громадськості проектів законів, які передбачаються для внесення Президентом України на розгляд Верховної Ради України, проектів актів Президента України.
Розпорядженнями Президента України оформляються також інші рішення, прийняття яких у формі розпорядження передбачено законами України, актами Президента України.
6. У разі надходження на ім’я Президента України, адресу Секретаріату Президента України звернень від громадян, підприємств, установ, організацій, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, народних депутатів України з пропозиціями щодо видання актів Президента України такі пропозиції розглядаються в установленому порядку. За результатами їх розгляду Секретаріатом Президента України, а за дорученням Президента України – іншими суб’єктами здійснюється в разі необхідності підготовка проекту акта Президента України та внесення його в установленому порядку.
14. Проекти актів Президента України, які передбачають вирішення важливих питань загальнодержавного значення, пов’язані з реалізацією прав і свобод людини і громадянина, за рішенням Президента України можуть бути винесені на обговорення громадськості.

Підсумовуючи вищевикладене, в рамках чинного законодавства, Конституції України та положення “Про порядок підготовки та внесення проектів актів Президента України” підписанти вимагають:

  1. Підготувати та видати указ до Кабінету Міністрів України про включення в розроблений у міноборони проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких Законів України щодо удосконалення механізмів заміни (ротації), визначення порядку та умов звільнення з військової служби для деяких категорій військовослужбовців під час дії воєнного стану” (далі – проєкт Закону) термінів, умов, механізмів, процедур та гарантій для військовослужбовців, а саме право на звільнення після фіксованого терміну служби, а також умов та гарантій вчасних ротацій під час служби, та умов та гарантій після служби. А також включити в цей указ доручення провести обговорення пропозицій від підписантів данного листа.
  2. Звернутися з посланнями до народу та з позачерговими посланнями до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, та наголосити, що (Стаття 17) захист суверенітету і територіальної цілісності України є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу, а не тільки добровольців, які самостійно приєднались до війська. (Стаття 65) Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є обов’язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону. І це стосується кожного громадянина України, особливо на третій рік війни. Саме тому мають бути встановлені фіксовані терміни служби, право на звільнення та поступова заміна діючих військовослужбовців на інших громадян, які мають приєднатись до війська в найближчі 3 місяці.
  3. Подати пропозицію до Верховної Ради розглянути питання про відповідальність Кабінету Міністрів в частині відсутності консультацій та комунікації з громадськими організаціями, які надіслали свої пропозиції до законопроекту на виконання постанови ВРУ № 11163 “Щодо окремих питань виконання військового обов’язку та проходження військової служби в умовах дії воєнного стану” та розробки відповідного законопроекту.
  4. Визначити розроблений в міноборони проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких Законів України щодо удосконалення механізмів заміни (ротації), визначення порядку та умов звільнення з військової служби для деяких категорій військовослужбовців під час дії воєнного стану” як невідкладний, для розгляду Верховною Радою України позачергово, а також накласти вето на будь-який законопроект, який буде направлено на підпис, але не буде включати право на звільнення після фіксованого терміну служби, а також умов та гарантій вчасних ротацій під час служби, та умов та гарантій після служби в умовах дії воєнного стану.

Відкритий лист підписали:

  1. ГО “Інтенція”
  2. ГО “Центр правових рішень”
  3. ГО “Єдина Планета”
  4. Спілка поранених військових України «Міцні 300»
  5. ГО “Соціальний рух”
  6. Юрій Камельчук, Народний депутат України
  7. ГО “Жіночий ветеранський рух
  8. ГО “Центр підтримки аеророзвідки”
  9. ГО “Давайте разом”
  10. Петро Конопля, Телеграм канал: БОЙОВА✙КОНОПЛЯ
  11. Аліна Сарнацька, ветеранка російсько-української війни
  12. БО “Благодійний фонд соціально-правової підтримки учасників бойових дій”.

ІА "Вголос": НОВИНИ