З початку повномасштабного російського вторгнення в Україні зросли ціни на усі продовольчі товари. Експерти прогнозують, що така тенденція зберігатиметься і надалі. Тож яка ситуація на ринках та в сумермаркетах Львова, які продукти будуть у дефіциті та коли очікувати нового «буму» цін - читайте у матеріалі «Вголосу».
Ринок «Шувар»
Попри війну, ринки Львова рясніють життям. Покупці скуповують все - овочі, фрукти, молочну продукцію, м’ясні та ковбасні вироби, солодощі тощо. Останніми пан Олег торгує тут уже кілька років. Чоловік розповідає, що з приходом війни, життя на ринку теж зазнало чималих змін.
«Пригадую, що у перший тиждень наступу на ринку не було, ані душі. Не виходили на роботу і самі працівники. Люди лякалися не лише війни, але й стрімкого зростання курсу, що означало - все різко почало дорожчати», - пригадує пан Олег.
Згодом до працівників та підприємців звернулася адміністрація ринку з проханням повертатися до роботи. Мовляв, кожен повинен бути на своєму місці. Тож коли курс почав стабілізуватися, ринок мало-помалу почав оживати. Утім, уже з новими цінами та дефіцитом на деякі продукти.
"Спершу почалися проблеми з доставкою товару, тобто з логістикою. Ті, в кого був запас, могли протриматися значно довше, у інших - почався дефіцит на певні продукти. Серед мого товару найбільше здорожчала кава. В середньому на 30%. Цей рік був неврожайний, тому тенденція зростання ціни на каву спостерігалася ще до війни. Однак, такого різкого збільшення ціни ми не очікували", - зауважує Олег.
Серед вітчизняних продуктів значно зросла у ціні українська випічка. Пан Олег зазначає, що наші товари подекуди перевищують в ціні навіть іноземні. Для прикладу, 500 грам іспанського печива зараз можна придбати за 50 грн, 700 грам італійського - за 100 грн. В той час, як наше (українського виробника) вартує уже близько 150 гривень за кілограм.
«З такими темпами ми скоро переплюнемо всю планету. Сам шоколад також подорожчав на відсотків 10 в залежності від виробника. Тоді як ріст на цукерки «Пташине молоко» десь у 40%. Раніше ми продавали його по 60-70 грн, а зараз більше, ніж за 100 грн. Відповідно ми перестали його брати. Люди ходять, запитують, а немає», - ділиться пан Олег.
«Я вважаю, що працюючи і продаючи товар, я роблю хорошу справу, хтось воює і робить ще важливішу. Кожен на своїй лінії фронту», - зазначає пан Олег
Чи є дефіцит на продукти у Львові?
Те, що ситуація зі зростанням цін невтішна розповідає і пані Ольга, яка працює в продуктовому відділі. Вона зізнається, що останній місяць вартість цін залишається дуже неоднозначною. Тому що залежать від самих виробників. Товари, які були дешевшими стають дорожчими, а дорожчі навпаки можуть впасти в ціні.
«Ми не можемо сказати, що у нас виник дефіцит якихось певних продуктів. Проте, виробники йдуть і вибір зменшується. Нас уже залишили Франція та Німеччина, тому цієї продукції стало значно менше. А сподіватися лише на українського виробника в таких умовах теж вкрай важко», - зазначає Ольга.
Попри все, розповідають продавці, потік людей не зменшився. Єдина відмінність - у покупцях. Тепер це вже здебільшого не львів’яни, а переселенці.
«Насправді у березні та квітні тут можна було побачити лише переселенців. Останніми тижнями бачимо, що ажіотаж трохи припинився. Однак, основний дохід зараз приносять саме вони», - зазначає пані Ольга.
Яка ситуація у супермаркетах?
Кусаються ціни на продукти і в магазинах. Якщо ж на ринку вмілим покупцям ще вдається якось зекономити, то тут це навряд чи вдасться.
Загалом покупці скаржаться на зростання цін на овочі та фрукти - товари, які чи у літній сезон купляють чи не найбільше.
Пані Галина, яка прийшла у «Сільпо» за покупками, розповідає, що її продуктовий набір зменшився майже удвічі.
«Найважче, звісно, з овочами та фруктами, ціни на них шалені. При тому, що літо і наступає сезон. І якщо без фруктів ще якось можна обійтися, то без овочів ніяк. Наприклад, зараз я взяла один лимон, а раніше за ціну могла купити два. Така ж ситуація з цукром - ціна на нього зросла чи не найбільше».
У пошуках солі
Як інформував «Вголос», соляний ажіотаж, виник після повідомлення про те, що державне підприємство «Артемсіль», яке розташоване у місті Соледар неподалік Бахмута, зупинило своє виробництво через постійні обстріли росіянами. Свою продукцію вони перестали постачати ще у квітні.
Натомість тоді ж, у квітні, у мережах магазинів з’явилася в продажу сіль виробництва Дрогобицького солевиварювального заводу.
На календарі вже літо, а попит на сіль залишається таким ж. У магазинах та ринках її намагаються замінити іноземним виробником. На «Шуварі», розповідає пані Ольга, сіль є, але - польська.
Тоді як у супермаркетах після обіду солі вже не застати. Її або не завозять, або люди розкуповують ще вранці.
«Сіль… ходіть зі мною. Вибачте, вже немає, люди розкупили», - діляться покупці.
Що прогнозують експерти?
Маркетологиня Віра Пустовіт вважає, що ріст цін на продукти є цілком обґрунтованим. Так уряд вже спрогнозував, що інфляція до кінця року складе 20%.
«Звісно, що ріст курсу долара, як не крути, є вирішальним у цьому, адже в кожному товарі на наших полицях є імпортна складова. Відповідно і ріст цін. Окрім цього, варто зауважити те, що зруйнована частина виробництв та логістичних центрів. Деякі підприємства зараз опинилися на окупованих територіях, як наприклад «Чумак». Цю продукцію треба заміщати і здебільшого - це імпорт, який є дорожчим», - зазначає Віра Пустовіт.
Маркетолигиня вважає, що відмінність у ціні між однаковими продуктами у різних магазинах є цілком зрозумілою. Через те, що зруйнувалися ланцюги постачання, кожен зараз оновлює асортимент як може. І якщо є відмінності, з часом вони нівелюються, ринок знайде нові джерела постачання, а ситуація стабілізується. Проте, ціни залишаться вищими, ніж до війни.
Не думаю, що продавці були зацікавлені в рості цін, оскільки більшість населення України втратила попередній рівень доходу, то і купівельна спроможність населення падає. Спекулювати за таких умов недоцільно. Це можуть бути хіба що короткотермінові акції на ажіотажний попит, як до прикладу на сіль, - вважає маркетологиня.
Віра Пустовіт наголошує, що дефіцит на товари таки буде зростати. Попри те, що українського виробництва побільшає, цього недостатньо, щоб покрити всі потреби ринку. Наголошує і на тому, що покупцям варто готуватися до ще більшого здорожчання товарів.
«Одразу попереджаю, що це не останній ріст. Вплив підйому цін на пальне розтянутий в часі. Вже можемо готуватися до значного зростання цін на усю сільгосппродукцію українського виробника вже з осені. Я вважаю, що він може сягнути 40%. Думаю, що великі мережі щоб вижити будуть зменшувати торгівельну націнку, а не збільшувати і шукати дешевші аналоги товарам на полицях, - підсумовує маркетологиня.
ІА "Вголос": НОВИНИ