До запуску автоматизованої системи оплати проїзду у Львові – два місяці. Втім, чи вдасться вчасно стартувати з Е-квитком і чи готове місто економічно до його впровадження, поки що невідомо. «Вголос» вирішив дізнатись, як триває підготовка, в чому унікальність львівського Е-квитка та чи зможуть усі приватні перевізники під'єднатися до системи. Читайте у матеріалі.

Е-квиток – це найкраща система введення, обробки та маркетингу квитків для громадського транспорту. Електронна оплата проїзду дає можливість місту вести чіткий облік пасажирів, зокрема пільговиків. Цей облік допомагає краще спланувати маршрути та кількість транспорту на них. Е-квиток стає «єдиним квитком» для всіх видів громадського транспорту – автобусів, трамваїв, тролейбусів. Також він дає змогу відмежувати водіїв від «чорної» готівки, а це, своєю чергою, покращує їхню роботу, адже водіям не доводиться брати гроші в пасажирів.

Е-квиток
Фото: ЛМР

Раніше ми розповідали, де та як в Україні працює система електронної оплати проїзду у громадському транспорті.

В чому унікальність Е-квитка у Львові?

За даними ЛМР, система електронного квитка у Львові має повноцінно запрацювати вже 13 січня 2022 року. В мерії запевняють, що львівський Е-квиток стане одним з найкращих в Україні та має унікальну систему. Також він отримав назву - “Леокарт”. Головним завданням Е-квитка “Леокарт” є покращення якості пасажирських перевезень в громадському транспорті міста, а також можливість оптимізації інфраструктури громадського транспорту міста та транспортної мережі загалом шляхом збору точних та фактичних даних пасажирських перевезень.

Втім, за підсумком довгої роботи над впровадженням е-квитка, система електронної оплати проїзду у Львові в підсумку виявилася максимально уніфікованою та спрощеною.

Відомо, що будуть три типи карток “Леокарт”. Загальна – карта, яка призначена для регулярного застосування. Таку карту можна буде купити без будь-яких документів у мережі роздрібної торгівлі. Місячний абонемент такої картки коштуватиме 420 грн; на три місяці – 1200 грн; на пів року – 2200 грн; річний абонемент – 3650 грн. Персоналізована – міститиме ваші особисті дані. Вона видаватиметься пільговим категоріям населення, а також тим, хто виявить бажання та подасть всі необхідні дані. Для пільгових категорій з цією карткою проїзд буде безплатний, втім тільки на 60 поїздок в місяць.

Для студентів абонемент на 30 днів за наявності персоналізованої картки пропонують встановити 210 грн, а на пів року – 1100 грн. Учні з такою картою теж їздитимуть безкоштовно протягом навчального року. Втім в них теж буде ліміт – 60 безоплатних поїздок на місяць. Під час літніх канікул проїзд для школярів складатиме – 10 гривень.  Туристична карта буде призначена для короткострокових поїздок туристів у необмеженій кількості. Такі карти будуть мати декілька термінів та продаватимуться в туристичних місцях (Залізничний вокзал, автостанція тощо). Вартість такої картки на один день – 35 грн; на два дні – 60 грн; на три дні – 80 грн і на тиждень – 200 грн.

Е-квиток
Фото:Леокарт


Також відомо, що у Львівській міськраді підрахували, скільки коштуватиме проїзд у громадському транспорті Львова з 13 січня 2022 року без наявності картки «Леокарт». Відтак, разовий електронний квиток на одну поїздку з можливістю пересадки впродовж 40 хвилин  10 грн. Вартість перевезення одного місця багажу  10 грн. Разовий паперовий квиток придбаний у водія 15 грн, без права пересадки. У кожного водія буде особистий пристрій, який видруковуватиме квиток. Також відома вартість проїзних абонементів. 

Поповнювати картку можна буде через окремий сайт або за допомогою офіційного мобільного додатку. В обох випадках завжди буде видно залишок коштів. До того ж, встановивши і авторизувавши загальну картку через мобільний застосунок, пластиковий еквівалент носити з собою буде не обов’язково. Залишиться й можливість придбати квиток за допомогою додатку Приват24

Після впровадження Е-квитка витрати на роботу усього громадського транспорту у Львівській громаді будуть розраховувати від вартості кілометра роботи автобуса (велика місткість – 48 грн/км; середня місткість – 29 грн/км), трамвая (82 грн/км) і тролейбуса (72 грн/км). У цей показник зазвичай включають зарплату, пальне й електроенергію, запчастини та інші видатки. Відтак оплата йтиме на за кількість перевезених пасажирів, які досі ніхто не міг чітко порахувати, а за кілометр роботи транспорту.

 

Для порівняння, у сусідньому польському Кракові, який має співмірне зі Львовом населення, система е-квитка має значно ширший вибір варіантів проїзду. 

Громадський транспорт там курсує також і в передмістя, тож територія, охоплена громадським транспортом, поділена на 3 зони. Для кожної з них є окремі квитки на 20, 60 та 90 хв з можливістю пересадки на будь-які маршрути, або ж разовий квиток до кінця маршруту. 

Крім того, можна купити добові квитки для різних зон (від зони I в центрі до зони III у передмісті, або ж єдиний для всієї території). Також діють квитки на 48 та 72 години й тижневі абонементи. 

У Кракові існує опція купівлі сімейного квитка вихідного дня (тільки для зони І), або ж разового групового квитка (на групу до 20 осіб). Є місячні та річні абонементи для різних зон, які пільгові категорії можуть придбати за зниженню ціною. Детальніше з системою е-квитка у Кракові можна ознайомитись за посиланням

Скільки коштує впровадження автоматизованої системи оплати проїзду у Львові?

У 2014 році розпорядженням Львівського міського голови від 12.06.2014 № 163 було створено робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті. 16 жовтня того ж року оголосили конкурс на впровадження Е-квитка.

Вже у 2016-му  році Львів отримав кредит від ЄБРР на суму близько 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Спочатку реалізацію Е-квитка у Львові планували у 2018-2019 роках. Втім, через певні труднощі запуск системи довелось перенести на 2022-й рік. Але, як відомо, ці гроші підуть тільки на обладнання системою, а вже після впровадження Е-квитка з міського бюджету покриватимуть різницю за проїзд пільговиків.

Голова бюджетної комісії Наталія Шелестак зазначає, що кредит від ЄБРР Львів отримує поступово на всі етапи реалізації.

«Сума кредиту 9 167 928 євро, з них вже вибрано 3 667 171  євро. Інші гроші будемо поетапно брати. На початку року до нас звернулись виконавці і попросили 15 млн на місцевий внесок, тому що там є умова кредитування. Тобто нам надавали кредит за умови що ми будемо співфінансувати. Також 60 млн ми повинні сплатити ПДВ за отриманий кредит. Ці 75 млн пішли з бюджету міста, а решта – кредитні кошти. Тепер за планом в січні 2022 року ми маємо отримати електронний квиток. Пізніше ЛКП «Львівавтодор» ми виділили 200 млн на їхні операційні видатки. Наразі звітів немає, тому на що ці видатки пішли, наразі невідомо» – розповідає Наталія Шелестак

Депутатка ЛМР від «ЄС» Уляна Пак зазначає, що пенсіонери, діти й учасники АТО мають їздити безкоштовно. Відтак, коли запровадять Е-квиток, місто оплачуватиме перевізнику за кожен кілометр руху, а всі кошти будуть надходити до відповідного підприємства, яке рахуватиме суму за надану послугу та скільки пільговиків перевезли безоплатно. Відтак ці цифри бюджет буде компенсувати.

«Наступного року ми впроваджуємо Е-квиток. Ми вже розуміємо, що ця вся готівка, яка є у наших маршрутках, була не облікована. Коли з’явиться облік пасажирів, то ми зрозуміємо, що місто має компенсовувати приватним перевізникам не 250 млн, а можливо, і більше. Є розмови, що ця сума може сягнути до 1 млрд грн. Ці витрати, відповідно, впадуть на бюджет розвитку.  Це буде ще одне навантаження на нас», –  каже Уляна Пак

Зазначимо, раніше депутат ЛМР від «ЄС» Олексій Різник наголосив, що додаток «Дія» запустили за 9 місяців і обійшовся він державному бюджету у 3 мільйони доларів. Водночас Е-квиток коштував Львову 10 мільйонів доларів та 10 років роботи, але його досі не впровадили.

Як якому етапі Е-квиток ?

До запуску системи залишається всього-на-всього два місяці. Як відомо, документи для отримання персоналізованої картки проїзду вже подали понад 65 тис. пільговиків. Утім ця цифра є доволі малою, адже, як запевняли у ЛМР, право на пільговий проїзд мають близько 250 тис. мешканців Львівської МТГ. Документи можна подати у будь-якому ЦНАПі, у Центрі обслуговування пасажирів, який нещодавно відкрили на вул. Горбачевського, 10, чи за допомогою особистого кабінету мешканця на сайті ЛМР.

Як зазначено на сайті «Леокарт», у Львові валідаторами мають обладнати 953 транспортні засоби. Станом на 11 листопада система АСОП вже встановлена в 724-х. Тож очевидно, що технічних проблем не мало б виникнути, адже залишилось обладнати валідаторами ще тільки 14% транспортних засобів. А вже незабаром у Львові розпочнуть видавати пільгові картки «Леокарт».

Голова львівської міської організації ВО «Свобода» та депутат міської ради Любомир Мельничук зауваживщо впровадження електронного квитка у місті львів'яни чекають вже майже 10 років.

“Львів’яни бачать красиву телевізійну картинку від медіа прихильних до чинного мера, а коли починають аналізувати, то реальність дуже з нею розсинхрована. Транспорт у Львові став. Е-квиток обіцяють з 2013-го року. Крім піару, немає ні однієї сфери, де міський голова показав би результат”, – пояснив Любомир Мельничук.

Як їздитимуть приватні перевізники?

Як відомо, у Львові на електронну систему оплати проїзду перейде весь громадський транспорт. Тож обладнанням мають забезпечити всі транспортні засоби. Питання перевезення мешканців після впровадження Е-квитка гостро постає перед приватними перевізниками. Адже, на відміну від ЛКП АТП-1, техніку вони закуповують за власні кошти, а не бюджетні. Втім оплата за кожен перевезений кілометр вселяє надію, що все-таки ця можливість буде для приватників вигіднішою та створить приблизно однакові умови для всіх на ринку перевезень. 

«Апаратура стоїть. Інформацію ми надаємо. Конкретної угоди про умови праці ми ще не підписували. Наради проводять. Комунікація з мерією відбувається, але ще конкретних юридичних змін не підписано. На цю мить ми ще не можемо сказати, на яких умовах будемо працювати, але майже всі наші автобуси вже обладнані валідаторами», – коментує Ігор Самардак, голова концерну «Екопастранс».

Е-квиток
Фото:032.ua

Читайте також: «Грошей нема, і не буде»: через діру в бюджеті Львів може зупинитись

ІА "Вголос": НОВИНИ