Поки Львів готується до впровадження електронного квитка, редакція “Вголос” вирішила дізнатись, де та як вже працює безготівкова система оплати проїзду.

Електронний квиток є невіднятною частиною покращення громадського транспорту в Україні. Протягом останніх років таку систему запровадили вже у багатьох українських містах. На старті до його реалізації знаходиться вже й місто Львів. На жаль, як обіцяла міська влада, впровадження його у 2018 році не відбулось. Але, як кажуть в народі - “головне, щоб якісно було”.

Е-квиток
Фото:032.ua

Вже у 2017 році Харків та Мукачево стали першими містами, які запровадили електронну систему оплати проїзду в громадському транспорті. З кожним роком українські міста поповнювали цей список. Наразі більшість наших міст вже користуються такою системою. Зокрема це Київ, Дніпро, Івано-Франківськ, Хмельницький, Вінниця, Чернігів, Кривий Ріг, Луцьк, Маріуполь, Чернівці та інші. В декількох містах зараз тестують систему і вже найближчим часом відбудеться запуск системи. Це, наприклад, Львів, Одеса, Полтава та Рівне.

Як виглядає Е-квиток в інших містах

Харків

Впровадження Е-квитка для Харкова було нелегким, адже місто було одним з перших в Україні хто взявся за реалізацію цього проєкту. Вже в грудні 2017 року у Харкові запрацював електронний квиток в наземному транспорті, а з початком 2018 року у метро. Як тоді повідомляли місцеві чиновники, картку можна придбати за 30 з урахуванням однієї зарезервованої поїздки. Після цього картку можна поповнювати до 500 грн. У разі відмови від карти гроші повертались людині назад. Перші декілька місяців у місті була можливість придбати ще паперовий квиток у кондуктора, поза як нова система запрацювала повністю аж у квітні 2018 року. 

Як і в інших мітах, у Харкові впроваджено пільгову картку, а також можна придбати на зупинках одноразовий квиток з QR-кодом.

Мукачево

Того ж року систему електронного квитка запровадили й у Мукачеві. Після закупівлі нових автобусів міська влада вирішила обладнати їх турнікетами та встановити електронну систему оплати. Перші декілька днів автобуси їздили безкоштовно з волонтерами всередині, які  проводили пояснювальні роботи з населенням. Реалізація Е-квитка у місті пройшла успішно.

Натомість в обласному центрі Закарпаття ще й до сьогодні не має Е-квитка. Міська влада Ужгорода вирішила обмежитись впровадженням валідаторів для оплати безготівкового проїзду банківськими картами. Назвати це електронним квитком важко, тому в місті з цією ситуацією не склалось. До того, на конкурс щодо впровадження Е-квитка в Ужгороді подався тільки один претендент, що викликало багато сумнівів в мешканців міста.

В Ужгороді термінали подавались у вигляді електронного квитка. Але насправді це є тільки електронна система розрахунку. Є валідатори, але вони не роблять обчислення пільговиків.” - коментує місцевий журналіст Станіслав 

Київ

14 липня 2021 року у Києві остаточно запрацювала система електронного квитка. У місті повністю відмовились від паперових разових талонів у міських автобусах, тролейбусах та трамваях. Цей етап почався з 1 липня, а повністю міський транспорт перейшов на електронну систему з 14 липня. За період, так званого переходу, проводились роз’яснювальні роботи з мешканцями міста. Для тих, хто не користується Е-квитком, то є можливість придбати одноразовий QR-квиток. Пільгові категорії населення, як і всюди, продовжують користуватися своїми пільгами. Щоправда, поки пільгові категорії, які не зареєстровані в місті не можуть скористатись такою можливістю. Також повідомляється, що в майбутньому мешканці за допомогою картки зможуть оплачувати за паркування.

У зв’язку з цим кондуктори припинили свою роботу, а місто перейшло на систему контролю. Всім кондукторам запропонували перейти на посаду контролера, або іншу вакансію в підприємстві. Хто не продовжив працю з підприємством, повністю отримав вихідну допомогу. Також у місті працює понад 2 тисячі терміналів, в яких можна поповнити свою картку.

"Дуже зручно. Спочатку важко було звикнути, але все з часом. Недавно був один момент, коли стався збіг в систему. Тоді не можна було поповнити картку, але пізніше неполадки усунули" - коментує Марина, місцева мешканка.

Наразі в місті на систему електронного квитка перейшов тільки комунальний транспорт. Втім КМДА оприлюднила розпорядження, що Е-квиток запрацює на всіх маршрутах громадського транспорту до 1 січня 2023 року. 

Хмельницький

З 1-го липня 2021 року в місті Хмельницький запрацював Е-квиток. Міська влада вирішила остаточно відмовитись від паперових квитків. Тепер у громадському транспорті міста можна оплатити за проїзд тільки електронною або банківською карткою. Поповнити такий квиток можна у спеціальних терміналах, які знаходяться переважно на зупинках. Також на зупинках можна придбати одноразовий QR-код. Відомо, що один пасажир може придбати декілька квитків. Для пільгових категорій створили спеціальні картки, які надають їм право для безкоштовного проїзду. Також був один випадок, коли мешканці повідомляли про несправність валідатора, що унеможливило проїзд людей. 

«Великою проблемою у місті було те, що одразу відбулись зміни. З людьми не провелась інформаційна робота і це все було незрозуміло спочатку. Особливо важко людям похилого віку. Більшість не звикла до електронної системи. Були випадки, коли люди виходили з маршрутки, адже не могли сплатити за проїзд. Зараз вже мешканці більш пристосувались», - коментує місцева мешканка Діана

Наразі, вартість такої картки становить 40 грн, при цьому 10 грн уже є на рахунку. У випадку, коли в маршрутці перевищений ліміт пільгових пасажирів, громадянин із пільговою карткою не зможе нею скористатись. . Відомо, що у електротранспорті міста проїзд при сплаті Е-квитком кошує 5 грн, а банківською картою - 6 грн. Також мешканці можуть купляти місячні проїздні квитки. 

Яким буде Е-квиток у Львові

За даними ЛМР, система електронного квитка у Львові має повноцінно запрацювати 13 січня 2022 року. Зазначається, що будуть картки трьох видів: 

  • Загальна
  • Пільгова 
  • Туристична

Також у місті залишаться паперові квитки, які будуть коштувати дещо дорожче та буде можливість придбати пакет на певний термін.

"Якщо купувати квиток у водія, то він коштуватиме щонайменше 18 грн. Вигідніше буде купити безлімітний абонемент на 30 днів за 420 грн, на 180 днів на 2 тисячі 160 грн, або на рік — за 3 тисячі 960 грн. Школярі платитимуть е-квитком 3 грн 60 коп. за одноразову поїздку, або 126 грн і 1 тисячу 188 грн за 30 чи 365 днів відповідно. Студенти платитимуть 6 грн одноразово, або 210 грн. (30 днів), 1 тисячу 80 грн. (180 днів), 1 тисячу 980 грн (365 днів)” - каже Андрій Білий, колишній заступник деректора департаменту ЖКГ та інфраструктури.

Поповнювати картку можна буде через окремий сайт або за допомогою офіційного мобільного додатку. В обох випадках завжди буде видно залишок коштів.До того, встановивши і авторизувавши загальну картку через мобільний застосунок, пластиковий еквівалент носити з собою буде не обов’язково. Залишиться й можливість придбати квиток за допомогою додатку Приват24.

Якщо громадський транспорт вийшов із ладу під час роботи на маршруті і не може продовжувати рух, то при пересадці на інший трамвай\тролейбус чи автобус знову оплачувати проїзд не потрібно. Загалом куплений квиток буде доступний протягом 40-ка хвилин та з можливістю пересадки. Під час ревізії контролери зможуть блокувати валідатори в транспорті. Пасажир, який продовжує поїздку повинен буде сплатити не лише штраф у 20-ти кратному розмірі (240 грн), а й придбати за 120 гривень одноразовий 40-хвилинний штрафний квиток для проїзду у контролера. У сумі порушник буде змушений заплатити 360 грн на місці, або його передадуть у руки поліції.

Е-квиток
Фото:Леокарт

Раніше ми повідомляли, що для реалізації електронного квитка у місті має повинна запрацювати нова транспортна схема

ІА "Вголос": НОВИНИ