Найбільша інтрига у рішенні Верховного Суду України, на мою думку, полягає в наявності ухвал, які не були вчора оприлюднені. Маю на увазі ухвали для ЦВК, ВРУ, президента і генпрокурора. Взагалі, це прецедент у світовій історії, що суд якісь зобов’язання, ухвали дає президентові. Такого ще не було. Проте ці ухвали не були оприлюднені і можливо навіть, що тексту їх фактично немає. Тим більше, що зобов’язальні ухвали для колегіальних органів, як наприклад, ЦВК чи ВРУ, це трошки нонсенс.
Якщо говорити про правові наслідки рішення ВСУ, то можна говорите про наступне. По-перше, рішення ВСУ є шматком нормативно-правової бази, воно має певний зобов’язальний характер. Зобов’язальний характер носить те, що ЦВК зобов’язана відмінити свою постанову. Фактично суд скасував, але якраз ЦВК повинна відмінити постанову і призначити другий (третій) тур голосування. Це означає, що вибори, які будуть 26 грудня, називатимуться другим туром. Звідси всі правові наслідки. Фактично це все те саме, що в законі про вибори виписано про другий тур президентських виборів. Комісії лишаються всі ті самі, окрім механізмів ротації, які передбачені законом. тобто хтось вийшов за власним бажанням, когось вигнали за бездіяльність.
Головним питанням зараз є наступне: чи виконає Кучма вимогу змінити склад ЦВК. Фактично, на сьогодні виходить так, що згідно закону Кучма може змінити ЦВК не на підставі рішення ВСУ, а на підставі вимоги та рішення ВРУ від 27 листопада. Саме це рішення може стати законною підставою для зміни складу ЦВК. Але це в остаточному варіанті залежить від президента. Кучма може не погодитися. Тобто тут маємо справу з законодавчим нонсенсом: невідомо хто кого має слухатися.
Друге. Всі ТВК та ДВК залишаються тими ж самими. Вважається, що вибори 21 листопада не відбулися. Але є отой момент про який я вже говорив ― ухвала ВСУ, надіслана прокурору. Можемо припустити, що в ході засідання ВСУ були виявлені ознаки кримінального злочину в діях членів ТВК та держслужбовців (ненормальна процедура відкріпних посвідчень, неправильне оформлення протоколів, докази чого були приведені в ВСУ і т. ін.). Думаю, що ухвала до генпрокурора, яку ніхто не бачив, може зобов’язати генпрокуратуру по тих фактах відкрити кримінальні справи проти членів комісій чи проти посадових осіб, які причетні до цих правопорушень. Якщо будуть відкриті кримінальні справи, це стане підставою для виведення цих людей із складу ТВК та ДВК. І це може внести зміни до складу комісій під час переголосування.
Позаяк факти порушення виборчого законодавства, які були наведені у ВСУ, стосувалися передусім Східних областей, то найвірогідніше ці зміни торкнуться саме цих областей. Ми прогнозуємо, що будуть відкриті справи проти декількох голів ТВК у Донецькій області, наприклад, за надання завідомо неправдивих свідчень. Думаю, що команда Ющенка буде наполягати на відкритті таких кримінальних справ, а коли все завершиться, Ющенко проголосить амністію.
Проте найголовніше на сьогодні для команди Ющенка – домогтися термінової зміни складу Кабміну. Зараз боротьба йде не так за комісії, як за зміну Кабміну, щоб перевибори відбувалися вже при новому Кабміні. Йде максимальний тиск на Кучму, щоб той терміново підписав відставку Кабміну. Тому що контроль над Кабміном – це контроль над адмінресурсом. Якщо сьогодні поміняти декількох міністрів, скажімо, Білоконя, Кірпу, які були максимально задіяні в певному адмінтиску, то це служитиме пересторогою і для решти. Взагалі не виключаю, що ми сьогодні можемо стати свідками того, що ВРУ прийме, м’яко кажучи, неконституційне рішення, призначивши нового прем’єр-міністра. Це також стане прецедентом. Адже кандидатуру прем’єр-міністра повинен пропонувати президент. Зараз же в Україні правове поле настільки гнучке, що хто що зуміє протиснути, те й стане реальністю. Думаю, що портфелі вже поділені і масовий вихід людей із фракцій – цьому підтвердження.
ІА "Вголос": НОВИНИ