На Львівщині ділові видання передплачують орієнтовно 15 тисяч осіб.
Медійний ринок Львова характеризується багатоманітністю газет суспільно-політичної тематики у різних формах її подачі, рекламних видань („Львівські оголошення”, „Ваш магазин”, „Афіша”, „Львівська реклама”). Характерними для цього ринку є також різного типу додатки до видань на теми садівництва, господарчого життя, лікування та ін. Однак досі на Львівщині немає жодного регіонального ділового видання. Які перспективи для ділового видання на Львівщині? Можливо, Львів не має репутації ділового центру?
В 90-х роках вже були певні спроби створення ділового видання на Львівщині, однак, за словами заступника головного редактора газети „Діло” Олександра Шипова, тематично це видання мало не стільки економічний характер, скільки суспільно-політичний. „Діло” виходило Львові з 1992-го до 1998-го року. Припинення виходу заступник головного редактора мотивує недостатністю фінансування у зв’язку з економічною кризою.
У 90-х починали і „Галицькі контракти” як регіональне видання, яке згодом перейде на загальноукраїнський ринок ділових видань. Однак, незважаючи на це, „Галицькі контракти”, за словами Олександра Шипова, все-таки сприймали „Діло” як свого конкурента. Інших видань, які б писали на тему економіки, тоді не було.
Враховуючи особливості перехідної економіки, процес роздержавлення, видання в основному робили ставку на висвітлення і консультації з приводу змін у законодавстві. Крім того, вони писали про можливі варіанти заснування власної справи.
Зараз на Львівщині ніша ділового регіонального видання є вільною. Тому попит на ці видання поки що повинна задовольняти загальноукраїнська ділова преса. Ця преса уже закріпила свої позиції на ринку і зараз знаходиться на активному етапі розвитку. Так, „Деловая столица”оголосила про випуск восени щотижневого ділового журналу, а „Галицькі контракти” — загальноукраїнського рейтингового видання „Гвардія 500”. „Інвестгазета” ж заявила про вихід на щоденний формат.
Разом з тим, на загальноукраїнському та київському ринку ділових видань є тенденція до появи новачків. Так, останнім часом з’явились щоденне видання „Економічні вісті”, місячник „Бізнес-Анонс”, „Київський капіталіст”.
Отож, цікаво, якою на фоні зміцнення позицій загальноукраїнської ділової преси, насамперед „Деловой столицы”, „Галицьких контрактів”, „Компаньойона” та „Бизнеса”, які вже закріпились на ринку і чітко окреслюють свою аудиторію, є перспектива створення львівського регіонального ділового видання?
Фахівці схильні прогнозувати два можливі шляхи зародження львівського регіонального ділового видання — так званий шлях „з регіону в центр” та зворотній — „з центру в регіон”.
Перший шлях пройшли „Галицькі контракти” на етапі створення та розвитку. Другим вони зараз намагаються розширити власну аудиторію, запустивши проект „Контракти” за місяць”, про який вони нещодавно заявили. „Контракти” за місяць” позиціонуватимуться на міжрегіональному ринку ділової преси. Видаватимуться вони за допомогою 26 регіональних видань, які працюватимуть у кожному з регіонів для наповнення тематики цього видання.
Метою запуску цього проекту, за словами його авторів, є розширення читацької аудиторії видання за рахунок покриття території півдня та сходу України. Очікувана аудиторія „Контрактів” за місяць” становитиме 450 тис. Таким чином цей проект, як сподіваються автори, випередить усі ділові видання за кількістю читацької аудиторії.
Іншим, уже важчим шляхом, є створення видання на регіональному рівні.
За даними „Укрпошти”, у Львівській області загальна кількість передплатників шістки основних загальноукраїнських видань („Деловая столица”, „Інвестгазета”, „Деловая неделя”, „Бизнес”, „Компаньон”, „Дебет-кредит”) становить близько 4 тис. осіб. Кількість передплати на ці ж видання у приватних передплатних компаній може бути такою ж. Якщо ж ще врахувати роздрібну торгівлю діловими виданнями, то можна припустити, що загальна кількість передплатників ділової преси на Львівщині можливо сягне 15 тис. Однак цього далеко не досить, аби локальне бізнесове видання було прибутковим, а рекламою ділове видання на Львівщині на даний час навряд чи зможе забезпечити власну рентабельність.
На даному етапі для львівського регіонального ринку характерним є висвітлення економічних процесів в області на тематичних сторінках. Однак висвітлення це не має системного характеру. Тому досить часто трапляється, що економіка у львівській пресі витісняється політикою. А деякі щоденні газети, спочатку декларуючи сторінку економіки чи не як одну з своїх основних, згодом зводять її появу до мінімуму.
Думки експертів щодо розвитку львівського регіонального ринку ділових видань
Олег ДОРОЖОВЕЦЬ, головний редактор спеціалізованого видання „Газ і Нафта”:
— У Львові ділове видання значно важче робити, ніж у Києві, чи у Донецьку, тому що фінансові потоки тут на порядок менші, а, відповідно, рекламодавців, компаній, які зацікавлені у формування власного іміджу, значно менше.
Приклад „Галицьких контрактів” є найяскравішим. Досить довгий час вони були власне галицьким виданням, і все-таки мігрували до Києва.
На регіональному рівні можна видавати і загальноукраїнське видання, але воно конкуруватиме з великою кількістю видань.
З точки зору фахової наповненості робити ділове видання у Львові можна, але воно повинно зайняти свою нішу в Україні, а для цього необхідно мати, знову ж таки, достатньо великий стартовий капітал.
Зараз в Україні є фактично вільна ніша щоденного ділового видання, як Financial Times чи „Коммерсант”, які подають оперативну ділову інформацію з дня у день. Не відомо, як швидко воно з’явиться, але, очевидно, воно буде не регіонального рівня. Більш реальним може бути, якщо взяти польський досвід (Gazeta Wyborcza), коли до структури центрального видання входять регіональні представництва у кожному регіоні, а інформація уже продається пакетом.
Іншим шляхом можуть бути економічні додатки до таких газет, як „Львівські оголошення” або „Місто і передмістя” чи „Афіша”. Можна наповнювати їх інформацією про події у крамницях, ресторанах міста.
Тарас СМАКУЛА, головний редактор „Аргумент-газети”, в минулому — редактор відділу економіки у газеті „Поступ”:
— Львівський ринок не готовий сам по собі, не готовий і споживач до бізнесових видань. Він до кінця не розуміє, про що буде писати це бізнесове видання. Немає великої кількості людей, які б читали цю інформацію і забезпечили виданню відповідний тираж. А якщо не буде великого тиражу, тоді мала б бути велика кількість реклами, а цього також не буде, буде тільки та реклама, яка існує на ринку.
Також немає людей, які б могли зробити достатньо хороше, достатньо сильне бізнесове видання, щоб воно цікаво, гарно виглядало. Якщо з’явиться таке видання, то йому потрібно буде працювати у двох напрямках: по перше, виховувати свого читача, а по-друге, виховувати ще й журналістів. Редактор газети часто не розуміє, про що пишуть журналісти на сторінці економіки, то про що можна говорити про ширший загал?
У тому ж „Поступі” існує сторінка економіки, але вона не основна, вона присутня, щоб у редакції була змога під цю сторінку натягнути рекламу.
Якщо якась фінансово-промислова група візьметься видавати у Львові ділове видання, то, швидше за все, воно буде спеціалізоване. Однак у нас не кожен місцевий олігарх здатний витягнути газету у щоденному форматі, бо це доволі суттєво б’є по кишені. Але рано чи пізно ділова преса має з’явитися у Львові однозначно. Але коли це буде — під питанням.
Всеволод ДЕРЕВАЦЬКИЙ, редактор відділу економіки газети „Поступ”:
— Для появи регіонального ділового видання особливих передумов на Львівщині немає. Ділову нішу львівського медіа-ринку зараз заповнюють всеукраїнські видання. Регіональна преса подає переважно ту ж інформацію, хоча й через призму власного бачення проблем. Суто львівських бізнес-новин відсотків на 10-30%.
Більш реальним варіантом може бути створення регіональних додатків до вже розкручених київських чи загальноукраїнських видань. Щось на кшталт „Деловая столица – Львів”. По-перше, це вимагає значно менших затрат на розкручування проекту. По-друге, не потребує великого штату працівників. Та й „центральне” видання мусить бути зацікавленим у збільшенні присутності в регіоні.
ІА "Вголос": НОВИНИ