Статут територіальної громади є основним нормативно-правовим актом міста. У ньому визначається поняття та права членів територіальної громади, вказуються основні характеристики міста, дата святкування Дня міста, основні положення про місцеві ініціативи, громадські слухання у місті Львові тощо. Новий проект Статуту містить 11 розділів, які поділені на 77 статей та 7 додатків.
Документ отримав позитивні рецензії юридичного факультету Львівського національного університету ім. І.Франка, а також Львівського регіонального інституту Академії державного управління при Президентові України.
За словами доцента ЛНУ ім. І.Франка, кандидата юридичних наук Ігоря Зайця, новий проект Статуту територіальної громади є дуже важливим кроком для міста:
«Він створює засади для кращої роботи органів місцевого самоврядування, забезпечує відкритість у діяльності міської ради та прописує чітку і певним чином спрощену процедуру подання громадських ініціатив. Крім того, факт прийняття Статуту територіальної громади м. Львова має стати каталізатором розвитку міської культури загалом та окремих її складових (політичної, економічної, наукової, тощо). Статут приймається з метою врегулювання суспільних відносин публічного характеру, які виникають у межах розміщення територіальної громади».
Начальник управління «Секретаріат ради», секретар робочої групи Любомир Зубач назвав важливим пунктом Статуту детальний опис процедури проведення загальних зборів, громадських слухань та вимоги щодо звітування посадових осіб міської ради. Вперше до Статуту додаються графічні додатки з межами міста, межами історичного ареалу та зображення символіки міста.
Над розробкою проекту Статуту територіальної громади працювала спеціально створена робоча група на чолі з секретарем Львівської міської ради Володимиром Квуртом, до якої увійшли 23 особи: представники депутатського корпусу ЛМР, виконавчих органів ЛМР, громадських організацій, експерти, фахівці, науковці.
КОМЕНТАРІ:
Ігор Микитин, голова постійної депутатської комісії депутатської діяльності та законності:
- Статут потрібний кожному місту. Це є його Конституція. Наскільки потрібна Конституція і як вона виконуватиметься залежатиме від тих органів, котрі є в державі. Статут міста є декларативний, до певної міри переписує закони, дещо ми узагальнили, дещо конкретизували. Громадські організації запропонували чітко визначити такі положення як громадські слухання, організаційні заходи, мітинги, демонстрації. На жаль, відповідного закону немає в Україні. Була запропонована посада, так званого, міського омбудсмена. Ми передбачили для цього місце, проте це питання вимагає ще серйозного доопрацювання. Це буде визначатися окремим положенням.
Без статуту, звичайно, можна жити. Але всі серйозні міста, і Львів в тому числі, колись мали статути. До 39-го року. Також нами був прийнятий статут, котрий діяв до сьогоднішнього часу. Він був прийнятий ще за міського голови Василя Куйбіди.
Для того, щоб статут був прийнятий відбудуться громадські обговорення, потім розглядатиметься в комісіях, пізніше винесеться на сесію і на сесії прийматиметься. Але оце пленарне засідання, що відбудеться в четвер, буде останнє перед вакаціями. Я думаю, що восени можна буде спокійно говорити про прийняття статуту. Тим більше, що робоча група вже направила цей документ в Національний університет на кафедру права і в академію державного управління для проходження перегляду, порівняння тощо.
Сергій Смірнов, заступник голови постійної депутатської комісії депутатської діяльності та законності:
- Статут потрібний і про це вже давно говориться. Ще від початку нашої каденції. І не лише депутати, але й громадські організації. Те що він появився є заслугою усіх. Основне, що можна виділити, це те, що в статуті значна частина положення стосується відносин влади і мешканців: підзвітність влади громаді міста, громадські слухання, звітування всіх гілок влади. Прописані механізми, яким чином це все має відбуватися. Є намір введення посади уповноваженого зі справ захисту прав мешканців Львова. Це б мало допомагати мешканцям добиватися своїх прав перед різними гілками міської влади, а владі реагувати на те, що відбувається в місті. Статут це хороша річ, котра має конституювати те, що відбувається в місті.
В результаті громадських слухань він буде прийнятий на сесії міської ради, а потім буде зареєстрований в Мін’юсті. Думаю, що будуть ще внесені зміни, що появляться в процесі обговорення. Основне, що цей статут мав можливість кілька років працювати без змін. Потрібно людей і владу націлити працювати в тій системі.
Існували дискусії, яким має бути цей документ: чи просто кілька сторінок, де декларативно описано, як і що відбувається у Львові; чи це має бути своєрідний кодекс, котрий містить в собі певні положення, що стосуються міста і конкретні положення, що регламентують ту чи іншу статтю статуту. Вийшло так, що крім текстової частини, в додатках розписані положення, які в самому статуті дають розуміння, як має відбуватися та чи інша річ. Як на мене, це дуже позитивно, коли розписано як саме щось робити.
На слуханнях громада має подивитися на статут і сказати своє бачення. Тому, що коли довго чимось займаєшся, чогось можна не помітити. Будуть внесені свої доповнення і пропозиції. Потім статут буде винесено на розгляд сесії, котра його і затвердить. Думаю, на осінь все буде готово для того, щоб його прийняти.
ІА "Вголос": НОВИНИ