Загалом в області територіальними підрозділами органів внутрішніх справ за 60 фактами встановлені особи, які скоїли незаконні заволодіння транспортними засобами. Безпосередньо службою ДАІ вже розкрито 11 (у 2010 році – 13, включно злочини минулих років) незаконних заволодінь транспортними засобами.

Щодо міста Львова, то тут упродовж восьми місяців скоїли 68 незаконних заволодінь транспортними засобами (103 – у 2010 році), у тому числі 67 автомобілями.

“Даішники” інформують, що крадіжками автівок на Львівщині “займаються організовані угруповання, які добре законспіровані, мають необхідні технічні можливості і транспортні засоби, а ролі виконавців у таких угрупованнях чітко розподілені”.

Цей вид злочину поділяють умовно на чотири групи:

Перша група. Звичайне заволодіння автомобілем за допомогою пограбування, розбійного нападу або шахрайських дій, після чого, за підробленими або чужими документами (зі зміною або без зміни ідентифікаційних номерів) автотранспортний засіб ввозиться в Україну, де легалізується і береться на облік.

Друга група. Імітація страхового випадку (переважно автомобілі іноземної реєстрації). Застрахований транспортний засіб власник продає громадянину України, за реквізитами неіснуючої фірми виготовляється довідка - рахунок. Після ввезення автомашини на територію України «колишній власник» повідомляє поліцію про викрадення та отримує страховку.
Значне поширення, особливо відносно дорогих престижних автомашин, набуло страхове шахрайство (інспірований страховий випадок з метою привласнення страхової премії). Непоодинокі випадки, коли шахрай, придбавши новий дорогий автомобіль, страхує його від усіх видів ризику за формою «каско», після чого неофіційно продає його за помірну ціну іншій особі. Витримавши певний час, достатній для того, щоб покупець міг виїхати до іншої країни, або навіть зареєструвати автомашину в іншій державі, власник сповіщає поліцію та страхову компанію про викрадення (відібрання транспортного засобу через пограбування). У більшості випадків власниками таких автомобілів є громадяни інших держав, які мають українське походження.

Третя група. Незаконні заволодіння, пов’язані з поверненням «за винагороду». Такі злочини становлять біля 60% від кількості скоєних, з яких більшість транспортних засобів повернули саме «за винагороду». При цьому власники викрадених транспортних засобів звернулися в органи внутрішніх справ із заявами про зняття автомобілів відповідної бази викрадень.

Найважливішою метою для правоохоронних органів – розкрити злочин та покарати злочинців, у той час як для власників автотранспорту найбільш важливе завдання – відшкодування матеріальних збитків та повернення автомашини власнику.

Проблематика боротьби з незаконними заволодіннями автомототранспорту, враховуючи аналіз саме таких злочинних методів, полягає в тому, що власники викрадених транспортних засобів у переважній більшості випадків не повідомляють органи внутрішніх справ та ДАІ про вимагання злочинцями винагороди за викрадений автомобіль. Крім того, після виплати коштів злочинцям та одержання автомобіля, власники транспортних засобів часто не повідомляють про це в органи внутрішніх справ для зняття викраденого автомобіля з бази викрадень. У зв’язку з цим суттєво ускладнюється проведення будь-яких оперативно-пошукових заходів, спрямованих на розшук злочинців та майна власників.

Четверта група. Незаконні заволодіння, пов’язані з розукомплектуванням транспортних засобів. Загалом створилася низка стійких злочинних угрупувань, які контролюють сферу обігу автотранспорту, вчиняють на цьому ґрунті розбійні напади, повернення транспортних засобів за винагороду власникам. Розширюються міжрегіональні зв’язки злочинців, зростає їх озброєність та агресивність, а отримані незаконні прибутки стають підвалинами злочинного середовища, насамперед організованої і корумпованої його частини.

Легалізація викраденого автотранспорту здебільшого здійснюється через використання фальшивих документів або підроблених номерів вузлів та агрегатів. Викрадені автомашини досить часто комплектуються фальшивими документами разом із заміною ідентифікаційних ознак, після чого повертаються на нову реєстрацію.

«Фахівці» підробляють ідентифікаційні номери так, що їх неможливо відрізнити від справжніх без експертного дослідження. Викрадені машини часто підробляють під номери автомашин, які потрапили в аварії та повністю втратили свою вартість. Залишки таких автомашин разом зі справжніми документами закуповуються злочинцями та використовуються для організації легального прикриття викраденого транспорту. Інколи, автотранспортні засоби з використанням фальшивих документів та старих номерних знаків використовуються без постановки на облік.

Прес-служба управління ДАІ у Львівській області
 

ІА "Вголос": НОВИНИ