Нещодавно фракція „Пора” у Львівській міській раді представила на розгляд громадськості проект бюджетної резолюції. Про основні принципи закладені в резолюцію „ПресТайму” розповів депутат міської ради, член фракції „Пора” Михайло Шоломицький.

„Пора” розробила проект бюджетної резолюції, який розглядався на останній сесії Львівської міськради. Ви могли б коротко нагадати її пріоритети?

Ми глибоко переконані в тому, що бюджет повинен будуватись за принципом пріоритетів. Тобто треба чесно і відверто сказати львів’янам: в нас на такі об’єкти гроші є, і ми це зробимо, розпочнемо і закінчимо. А на це у нас грошей нема, давайте це — наступного року. Це документ політичний, і визначити пріоритети мали керівники фракцій між собою. Кожна політична сила мала б відстоювати свої пріоритети: БЮТ, наприклад, соціальні, Рух — належне шанування українських героїв, тощо. Ми хотіли зав’язати дискусію між фракціями для чого зробили „рибу”, фундамент бюджетної резолюції. Ми могли б вносити туди свої пропозиції, пріоритети, але ми хотіли це робити в міжфракційному обговоренні, а не в сесійній залі, тому що там, на жаль, коли багато журналістів занадто багато популізму. Тому, на мою думку, дискусія поки що не вдалась. Навіть якщо взяти стенограму засідання, нормальної пропозиції, давайте ми буде щось робити, наприклад, дороги, воду, енергозберігаючі технології, ніхто не висловив.

Все ж зараз обговорення резолюції триває?

Обговорення здійснюється в основному між головами фракцій.

Є шанс, що резолюція буде розглянута на одному із найближчих засідань сесії?

Так, у порядку денному 14 грудня це питання номер два. Крім того, за день до сесії буде засідання бюджетної комісії, і ми тоді побачимо, які результати обговорення.

Я молодий депутат, як і більшість моїх колег по фракції, і не підозрював, як насправді відбувається формування бюджету. Виявляється це з року в рік, одна і та ж стежка: гроші розподіляються, не по об’єктах, а по галузях, на це стільки, на це стільки, а потім йде взаємозалік протягом року. Щосесії в нас першим пунктом питання про внесення змін до міського та районних бюджетів Львова на 2006 рік. Що ж це за планування, що це за окозамилювання? Взяли гроші, розписали умовно, а потім прийшов начальник управління: „В мене там дах потік”. І все, йому виділяють кошти. Ми категорично проти такого підходу. Ми за те, щоб у бюджеті прописувались об’єкти. І об’єкти, які мають шанс на завершення протягом року, або наступного року. Наприклад, дороги. Не просто гроші на дороги, ні, таких грошей не повинно бути. Повинні бути кошти, наприклад, на вулицю Володимира Великого, три кілометри від будинку номер такий-то і до будинку номер такий-то. Те ж саме з енергозберігаючими технологіями. Потрібно не просто прописати „утеплення”, а „утеплити будинки номер” і додати перелік цих будівель. Ми так це бачимо. І це несе загрозу для чиновників, тому що не дає їм можливості управляти грошима громади міста Львова в ручному режимі.

Все ж які зараз зміни вже внесено чи планується внести в проект резолюції?

Голови фракцій зустрічаються, дискутують, але про деталі мені невідомо. Тут виникає загроза, що бюджетна резолюція може стати суто формальним документом. Тоді ми будемо вважати, що свою роль виконали на 10%. Ці 10% — це означає ввести за правило прийняття бюджетної резолюції, тому що бюджетна резолюція, згідно закону, не обов’язкова. 90% нашої задачі, щоб резолюція працювала як пріоритет. Ми погоджуємось з депутатами, що трохи запізно почалась робота над нею, ми почали десь із середини осені. Але для цього були об’єктивні причини: весною були вибори, літо — пора відпусток… Я особисто сподівався, що ініціатором бюджетної резолюції буде бюджетна комісія, там є представники практично всіх фракцій, але, на жаль, цього не сталось.

В попередні роки була проблема, що в бюджеті не були зажди відображені пункти програми соціально-економічного розвитку. Ви це маєте на увазі коли говорите про 10%, що в бюджеті не буде передбачено коштів на реалізацію обраних пріоритетів?

Почитайте програми соціально-економічного розвитку з 1996 до 2006 року. Вони нічим не відрізняються. Десять років беруть один і той самий документ, добавляють по 0,5% і все, програма не несе абсолютно ніякого навантаження.

Може не слід тоді її взагалі приймати?

Прийняття програми вимагає закон. А бюджетна резолюція — це документ на двох сторінках. І він говорить: „Шановні львів’яни, в нас грошей стільки-то, і в нас гроші є на це, на це і на це, на захищені законом статі, і в нас лишається грошей стільки-то. Ми, депутати міської ради, вважаємо, що ці гроші потратимо на дороги, або на дахи, або ще кудись”. От і все. Це абсолютно політичний документ.

Чесно кажучи, вже набридає, що наші депутати люблять говорити таку фразу: „Львів — туристична Мекка”, „Львів — культурна столиця”. Давайте відкриємо бюджет подивимось, чи дійсно Львів є туристичною Меккою і культурною столицею, скільки ми грошей закладаємо на розвиток туризму і куди конкретно. Тобто, якщо це вважається пріоритетом, то це має відображатись в бюджеті: ремонтувати центральну частину міста, працювати над інфраструктурою, над залізничним вокзалом, аеропортом. Потрібні відповідні кроки.

А що фракція „Пори” вважає пріоритетами для бюджету міста Львова на 2007 рік?

На мою думку, треба серйозно попрацювати з інфраструктурою міста. Хоча це дуже широке узагальнення, тому що це дороги, тепло, вода і так далі. Але треба на один рік якусь частину інфраструктури взяти як пріоритет і скерувати туди всі вільні кошти. Бо я переконаний, що при такому стані інфраструктури як в нас зараз, гроші дробити просто не можна. Недофінансування призводить до того, що кошти просто втрачаються. Також це внутрішня інфраструктура, зв'язок міста зі світом.

Що Ви маєте на увазі?

Я маю на увазі наш славнозвісний аеропорт. Що робилось, коли збільшилась кількість рейсів на день міста, це була катастрофа, це просто жах! Там коротка злітна смуга, можливість прийняття тільки двох-трьох літаків одночасно. Тобто потрібно закласти гроші спільно з обласною владою на дослідження земель околиць, шукати відповідний майданчик для будівництва нового аеропорту. Аеропорт на відстані 10-20 кілометрів від міста це дуже позитивно: знімаються шуми тощо.

Також Львову потрібно ідентифікуватись, хто ми: банківська столиця Україна, наукова, культурна, туристична? А в нас так, що і музеї добре, і університет — це добре, і готелі — це добре. Але потрібно ж на чомусь концентруватись. Не можна бути найкращим у всьому.

Це Ви говорите, що потрібно розробка стратегії розвитку міста Львова?

Так, безперечно. На мою думку, Львів може бути культурно-мистецькою і навчальною столицею.

Якщо все-таки повернутись до бюджету на 2007 рік, то це, на Вашу думку, буде бюджет розвитку чи, як прийнято говорити, „проїдання”?

На мою думку, люди заплутались, що таке бюджет розвитку, а що таке бюджет „проїдання”. Це гарні штампи. Якщо під бюджетом проїдання розуміти бюджети попередніх двох урядів, Тимошенко і Єханурова, то найцікавіше те, що ці бюджети „проїдання”, хоча вони були соціально направлені, призвели до розвитку. Тому що гроші пішли на заробітні плати, потім вони одразу повернулись в економіку. Люди почали більше споживати, вони не ховали ці гроші в панчохах.

Стосовно бюджету міста Львова до цього часу бюджети були абсолютно ручними, не існувало стратегії чи концепції. Я б тут не ділив на бюджет розвитку і „проїдання”, а поділив би на бюджет з ідеєю чи без неї. Тобто якщо це буде бюджет з ідеєю, то я особисто готовий за нього голосувати, коли я буду розуміти, що наступного року ми, наприклад, доріг не робимо, а робимо щось інше. А зараз це просто набір цифр.

ЛМР вирішила випустити облігації. Наскільки доцільним Ви вважаєте такий крок?

Бюджет такого міста як Львів є мізерним, просто маленьким. І те, що випускаються облігації, вважається позитивним. Але є питання: куди планується скерувати кошти, отримані від цих запозичень. Коли ці кошти ми збираємось просто десь „проїсти”, то я проти, тоді краще не позичати. Якщо за позичені гроші, наприклад, збудуємо великий гарний аеропорт, це призведе до того, що сюди почнуть більше літати, більше тратити тут грошей і так далі. Тобто за кожною цифрою повинна стояти якась ідея, якщо її там нема, то я за це голосувати не можу.


ІА "Вголос": НОВИНИ