Подивився вчора програму “Наш репортер” у якій йшлося про «круглий стіл” за участю керівників громадських освітянських організацій та обласної влади. Дізнався, що в освіті Львівщини незабаром стануться зміни і втілюватимуть їх якраз учасники цього „круглого столу”. Новина для педагогів неабияка, бо усюди ж щось відбувається: убивць Г.Гонгадзе затримують, ДАІ ліквідовують, навіть »маленьку митну революцію” влаштували, а в освіті, як ніколи, жодних реформ.

Так от, в освіті, судячи з репортажу кореспондента ТРК “Люкс”, який побував на “круглому столі” в облдержадміністрації, відбудеться наступне:

• Створять (чи вже створили) комісію для боротьби з корупцією в освітніх закладах. Комісію очолить (очолив) Михайло Брегін, ще донедавна лідер прокучмівського депутатського угруповання в обласній Раді “Ділова Львівщина” і досі діючий начальник Головного управління освіти і науки облдержадміністрації. Рішення — без сумніву, розумне, оскільки пан Брегін тепер мав би бути в опозиції, а хто як не вона найбільше зацікавлена у тому, щоб виявляти корупцію в державних структурах, які очолюють прихильники нової влади. До того ж саме ця нова влада заявила, що корупція на Львівщині є. За Л.Кучми її не було, оскільки М.Брегін — тодішній начальник Головного управління освіти жодного корупціонера не викрив і не покарав;

• призначать нового начальника Головного управління освіти і науки облдержадміністрації. Про те, хто ним буде, репортер, правда, не сказав, а судячи з роботи оператора, на “круглому столі” із значущих осіб були лише Тарас Батенко, який уособлював нову владу, та Михайло Брегін. Решта учасників, очевидно, представляли нашу громадськість, яку завжди демонструють з далекої перспективи, так що обличчя роздивитися годі (у кадр попала ще О.Вінницька, але навряд чи почесний консул Канади в Україні є претендентом на згадану посаду);

• для того, щоб обрати “правильного” претендента, найближчим часом розроблять чіткі критерії.

Не знаю, які думки щодо останнього в автора репортажу. Але мене, чесно кажучи, дуже дивує, що критерії відбору взялися випрацьовувати лише тепер, коли заміщення посад на Львівщині уже завершується. Зрештою, чому саме освітян не можуть влаштувати критерії, запроваджені Президентом України: порядність, професіоналізм, патріотизм. За вказаними критеріями відібрати претендента на будь-яку посаду не так уже й важко.

Про порядність, окрім особистих спостережень людини, яка приймає рішення, можуть свідчити:

1. відсутність нечесних оборудок в установі, якою керує претендент. Якщо претендент — лише працівник якоїсь установи, закладу, і не відповідає за його діяльність, то мова має йти про особисту непричетність цієї особи до виявлених зловживань;
2. існування відкритих рекомендаційних листів або публічних заяв авторитетних осіб, громадських об’єднань та партій в підтримку кандидата (нагадаю про заяви Президента України на зразок: “Ця людина не буде красти ...”).

Професіоналізм претендента можна встановити з допомогою:

1. експертної оцінки фахівцями його звіту про свою управлінську діяльність на займаній посаді;
2. обґрунтування професійної придатності до нової посади, яке містять подані в підтримку претендента рекомендаційні листи;
3. експертної оцінки поданої ним програми діяльності на новій посаді.

Патріотизм — це громадянська позиція претендента. Про неї свідчать його публічні висловлювання та громадська діяльність. Особа, яка не проявляла своєї громадянської позиції, була лише посадовцем, який сумлінно виконував розпорядження керівників, не може претендувати на високу посаду керівника Головного управління освіти і науки.

Встановити громадянську позицію претендента неважко, якщо звернутися до матеріалів преси та публікацій цієї особи. Вартує також неупереджено вивчити громадську думку, тобто висловлювання про претендента різних осіб протягом усього часу його громадської діяльності.

Щоб отримати необхідні дані, новій владі необхідно лише:

1.оприлюднити прізвище претендента або список претендентів (якщо такий існує);

2.попросити громаду (партії, громадські організації, усіх охочих) публічно висловитись в підтримку названої кандидатури (однієї з названих кандидатур) і аргументувати свою позицію;

3.створити дорадчу групу експертів з питань освітньої політики для аналізу поданих на розгляд звітів та програм.

До речі, панові Батенку такі експертні групи для кожної з галузей управління, які він курує, були б корисними на весь час його каденції.

Цікаво, що робитиме нова влада. Чекаю наступного репортажу.

ІА "Вголос": НОВИНИ