Повноцінно система електронного квитка не запрацює із 13 січня, натомість розпочинається перший етап тестування для пільгових категорій населення. Що зміниться у громадському транспорті Львова на цьому етапі, коли чекати повноцінного запуску е-квитка та як їздити студентам – розповідаємо в матеріалі «Вголосу».
У 2014 році розпорядженням львівського міського голови від 12.06.2014 №163 було створено робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті. 16 жовтня того ж року був оголошений конкурс на впровадження е-квитка. Однак далі процес перейшов у дуже неспішну фазу.
2016 року Львів отримав кредит від ЄБРР на суму 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Термін виплати запозичення становить 10 років, з них перші три роки був пільговий період – до 2019-го. Власне, пункт про е-квиток був частиною стратегії “Львів 2020”, з якою міський голова Львова Андрій Садовий втретє переобрався на посаду у 2015 році. Ще у 2018-му, коментуючи ситуацію з е-квитком виданню “VG Львів”, міський голова запевнив, що система запрацює “вже через рік”. Тодішній керівник “Львівелектротрансу” Олег Береза теж вказував на 2019 рік.
В травні 2021 року пресслужба ЛМР повідомила, що здача в експлуатацію е-квитка відбудеться 13 січня 2022 року. У попередніх матеріалах ми вже неодноразово писали, що система електронного квитка може не запрацювати на початку 2022 року. Згодом, 20 грудня 2021 року, керівник управління транспорту ЛМР Орест Олеськів заявив, що з 13 січня повноцінного старту е-квитка не буде, та озвучив нову дату запуску системи – 1 червня 2022 року. Натомість із 13 січня стартує перший етап тестування.
Що зміниться із 13 січня та як проходить видача карток?
Сьогодні, 13 січня, у Львові розпочинається перший етап тестування для пільгових категорій. Як пояснюють управлінці, таке рішення зумовлене тим, що пільгові категорії користуються громадським транспортом безоплатно, тож у разі несправності системи не доведеться повертати пасажиру кошти. На першому етапі тестування пасажир має право на безоплатний проїзд як з пільговим посвідченням, так і з персоналізованою карткою “Леокарт”.
Також від сьогодні у громадському транспорті Львова мають запрацювати контролери, завданням яких буде проводити навчальну та роз’яснювальну роботу з пасажирами щодо електронної системи оплати. На першому етапі тестування пільгових категорій штрафувати не будуть. А вже на другому пасажирів, які не матимуть персоналізованої картки “Леокарт” та їздитимуть безоплатно, каратимуть.
За словами директора ЛКП «Львівавтодор» Миколи Власюка, видачу карток для пільгових категорій розпочали ще 8 грудня 2021 року. Загалом у Львівській МТГ є близько 200 тис. пільговиків. Станом на 11 січня близько 50 тис. карток вже видрукувано, а 10 тис. мешканців вже отримали свої картки.
«Для того, аби роздавати картки, ми розгорнули цілу мережу. В нас є 26 пунктів, де ми приймаємо заяви від пільгових категорій. Є 19 точок у шести локаціях, де ми приймаємо і одразу можемо видавати картку в районі 10-20 хвилин. Також є 17 пунктів, де ми видаємо картки, оформлені в попередній період», – каже Микола Власюк.
За словами керівника департаменту мобільності та вуличної інфраструктури Олега Забарила, зараз працівники ЛКП “Львівавтодор” проводять чимало невидимої роботи. Кожної ночі ці люди перевіряють обладнання в тролейбусному, автобусному та трамвайному депо, аби не було технічних збоїв. Понад 880 транспортних засобів вже обладнані валідаторами. Також зараз проводять навчання водіїв та контролерів щодо нововведень.
Як їздитимуть студенти та коли почнеться другий етап тестування?
До пільгових категорій належать і студенти. Втім, на відміну від інших пільговиків, студенти оплачують половину вартості проїзду. Відтак, аби їздити в транспорті, тепер студентам вишів потрібно буде оформити персоналізовану картку “Леокарт”. Нещодавно на засіданні виконавчого комітету визначили вартість проїзду для студентів. Тож для них абонемент на 30 днів за наявності персоналізованої картки коштуватиме 210 грн, а на пів року – 1100 грн. Учні шкіл з такою карткою їздитимуть безкоштовно протягом всього року.
У коментарі для «Вголосу» директор ЛКП «Львівавтодор» Микола Власюк розповів, що студенти, які не оформлять персоналізованої картки «Леокарт», не зможуть користуватись своїми пільгами, а відтак змушені будуть платити повну вартість квитка.
«Студенти вже масово отримують картки. На цьому етапі ми стараємось видати їх всім. Ми тратимо дуже багато часу для пільговиків. Ми виділили перший етап, щоб вони встигли все оформити. Втім, якщо за цей час пільговик не оформить такої картки, то платитиме повну вартість квитка. Ми зробили все можливе, щоб ці люди мали можливість її оформити», – каже Микола Власюк.
Як пояснив директор департаменту мобільності та інфраструктури Олег Забарило, з 13 січня пільговики матимуть можливість користуватися транспортними картками нарівні з посвідченнями, які дають право безоплатного проїзду. Втім, вони будуть зобов’язані завалідувати транспортну картку.
“Приблизно з березня ми плануємо повністю перейти на другий етап тестування, який передбачає надання пільговикам права безоплатного проїзду винятково на підставах персоналізованих карток “Леокарт”. Нашим завданням є протягом січня-лютого максимально видати транспортні картки всім, хто звертається. Адже вже в березні плануємо повністю відмовитись від посвідчень. Таким чином ми поступово виводимо з обігу посвідчення”, – каже Забарило.
Тобто, якщо коротко, то наразі всі пільговики мають право користуватись як відповідними посвідченнями, так і транспортними картками. Починаючи з другого етапу, на який чиновники планують перейти приблизно через два місяці, пільговики, які не матимуть транспортної картки, змушені будуть платити повну вартість квитка, зокрема й студенти.
Коли запрацює додаток та як користуватимуться е-квитком інші львів’яни?
Ще однією новинкою для львів’ян став мобільний застосунок, з допомогою якого після впровадження е-квитка можна буде здійснити безготівкову оплату проїзду у громадському транспорті. Наразі додаток на етапі тестування, опісля він буде доступний для користування всім мешканцям. Зазначають, що за допомогою застосунку можна буде сплачувати за проїзд, спостерігати за транспортом в режимі онлайн.
«Додаток має першу вкладку «купити квитки». Відповідно, ми можемо купити стандартний пересадковий квиток. Також є опція з купівлі короткострокових квитків на 1-2-3-7 днів. У майбутньому ми можемо цю цифру змінювати, відповідно до потреб туристів чи мешканців. Є можливість і придбати довгостроковий квиток – на цьому етапі на 30, 180 та 365 днів. Мобільний додаток має вкладку з маршрутами та функцію «спланувати маршрут», якою в майбутньому буде дуже зручно користуватися», – розповів провідний інженер ІТ-супроводу в проєкті «Леокарт» Олександр Гудима.
Запуск мобільного застосунку планують на березень 2022 року.
Щодо повноцінного запуску системи електронного квитка, то це орієнтовно середина року. Адже спочатку, 20 грудня, під час засідання комісії транспорту, зв'язку та міської мобільності керівник управління транспорту Орест Олеськів заявив, що е-квиток повністю запрацює з 1 червня 2022 року. Натомість 31 грудня, під час засідання виконавчого комітету ЛМР, Андрій Садовий попросив про відтермінування впровадження системи на два квартали.
«Пропоную підтримати рішення, з тією правкою, що ми в тестовому режимі працюємо два квартали. Дай Бог, щоб це було два квартали», – зазначив Садовий.
Після того, як виконком підтримав таке рішення, можна вважати, що е-квиток повноцінно запрацює не раніше як у середині поточного року.
Як відомо, у Львові будуть три транспортні карти. Персоналізована – міститиме особисті дані пасажира. Її видаватимуть пільговим категоріям населення, а також тим, хто виявить бажання та подасть всі необхідні дані. На відміну від персоналізованої, дві інші можна буде придбати в пунктах продажу. Загальна карта призначена для регулярного застосування. Таку карту можна буде купити без будь-яких документів. Туристична карта буде призначена для короткострокових поїздок туристів у необмеженій кількості. Такі карти будуть мати кілька термінів.
Як повідомив керівник департаменту мобільності та вуличної мережі Олег Забарило, вже найближчим часом у планах місцевої влади встановити близько 400 пунктів продажу транспортних карток.
"На сьогодні вже фіналізуються переговори з потенційними операторами, які нам допоможуть розмістити відповідне обладнання. Ми плануємо, що це буде близько 400 точок продажу транспортних карток. Це будуть переважно такі локації, як аеропорт, вокзал, автостанції, ТРЦ, зупинки тощо. Це потрібно для того, щоб комфортно пасажирам було придбати картки", – каже Олег Забарило.
За його словами, для платних категорій населення транспортні картки коштуватимуть 60 гривень. Це є вартість електронної картки як самого носія. Вже надалі можна використовувати термінали для поповнення цих карток. Їх можна буде запрограмувати чи на здійснення разових поїздок, чи на підставі місячних, піврічних або річних абонементів.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, що у Львові вирішили відтермінувати підвищення тарифів, адже е-квиток залишається не впровадженим повноцінно.
ІА "Вголос": НОВИНИ