У попередніх матеріалах ми вже неодноразово розповідали про проблеми з реалізацією електронного квитка у Львові. Втім, до запуску системи Е-квитка залишається менше місяця, а все більше людей та експертів розповідають, що проєкт не запрацює вчасно. В чому полягає проблема Е-квитка та як врятувати систему? Читайте в матеріалі “Вголос”

Запуск системи електронного квитка у Львові переносився вже декілька разів з 2018 року. Однак, цього разу чиновники запевнили львів’ян, що проєкт є унікальним, а підготовка до його виконання триває швидко та якісно. Відтак вже 13 січня 2022 року у всьому громадському транспорті міста має запрацювати електронна система оплати проїзду. 

Читайте також: «Мойсей» водить львів’ян уже 10 років»: експерти прогнозують, що до кінця року е-квиток у Львові не запрацює

Е-квиток
Фото:032.ua

Декілька днів тому, колишній заступник директора департаменту ЖКГ та інфраструктури ЛМР Андрій Білий, який раніше також займався підготовкою до впровадження Е-квитка у Львові, у своєму відеоблозі розповів, що електронна система оплати проїзду дійсно може не запрацювати в наступному місяці. За його словами, зараз затримка у впровадженні Е-квитка становить близько трьох місяців.

Зараз затримка в 3 місяці є більш-менш нормальною, але потрібно зібратись та виправити всі недоліки. Якщо буде неправильне відношення, то затримка може скласти мінімум 6 місяців. А ще гірше, є ризик взагалі зриву та зупинки”, - каже Білий

Що затримує процес на думку Андрія Білого?

В першу чергу, затримати процес може те, що пізно почали видавати спеціальні картки. Відтак, ті люди, що мають пільги на проїзд, не зможуть до того часу їх отримати. Раніше ми повідомляли, що у Львові відкрили центр обслуговування пасажирів, а саму видачу карток розпочали тільки 8 грудня. За словами Андрія Білого, всього заявки подали лише близько 90 тисяч, а надрукованих карток зараз не більше 20 тисяч. Натомість пільговиків у Львові майже 200 тисяч осіб, плюс школярі, студенти та військові. Їх всіх нереально забезпечити картками в такий короткий термін.

Ще однією причиною є процедура визначення перевізників. Спочатку планувалось зробити оператором квитка «Львівавтодор», і він через Прозоро мав обирати перевізників. І, відповідно, контролювати їх роботу, преміювати або ж штрафувати, відповідно до її якості. Зараз же планують впровадити іншу модель: тарифи затвердити на виконкомі і перевізників визначати не на конкурсі, а через тристоронню угоду: місто – оператор – перевізник. Таким чином за роботою автобусів не буде жодного контролю, вони просто накручуватимуть кілометри, ігноруючи графік, і отримувати за це гроші.

І найгірша проблема в тому, що немає тендерів, і коли у січні буде без них оприлюднено переможців, то будь-який перевізник в Україні може через скаргу заблокувати роботу системи”, - каже Андрій Білий.

Він наголошує, що якщо ж все ж оберуть правильну процедуру, то тут тендер триває мінімум 45 днів і вже немає часу його проводити.

Проблеми є також і з набором персоналу та тестуванням системи. Адже ще не почали набирати та вишколювати контролерів. Відомо, що зараз їх є близько 30, а потрібно в п’ять разів більше. Також поки невідомо про мережу продажу карток і про користування додатком для телефонів.

“Ще важливий момент: не почалося тестування системи, а на це у планах виділялось три місяці. Воно мало початись в серпні, але досі не стартувало”, - розповідає Білий.

На Е-квиток не вистачає грошей?

Проблемою впровадження Е-квитка є також і його економіка. Як ми писали раніше, для реалізації системи у львівському транспорті потрібно ще близько 1 млрд грн. Втім, для точного підрахунку цифр потрібно напрацювати нову транспортну схему та мати чіткі цифри пасажиропотоку. Наразі таких даних у Львівській міськраді немає.

Відомо, що  у 2016-му році Львів отримав кредит від ЄБРР на суму близько 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Раніше у коментарі для “Вголосу” голова бюджетної комісії Наталія Шелестак розповіла, що окрім кредиту, з міського бюджету на Е-квиток виділили ще 75 млн грн. Йдеться про 60 млн грн на сплату ПДВ за отриманий кредит та 15 млн на місцевий внесок, за умовою кредитування. За її словами, також виділялось 200 млн грн для ЛКП “Львівавтодор” на операційні видатки. Втім на що пішли ці гроші наразі невідомо, адже ще немає звіту.

15 грудня, на засіданні бюджетної комісії Львівської міськради, керівник департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР заявив, що з бюджету потрібно ще 724 млн  гривень. За словами Олега Забарила, 400 млн гривень з цієї суми мають піти на функціонування електронної системи проїзду у громадському транспорті, а інші кошти – для компенсації перевізникам за пільгові перевезення. Також на комісії заступник міського голови Львова Ірина Маруняк сказала, що з 13 січня систему Е-квитка будуть ще тестувати.

«З 13 січня ми розпочнемо тестувати пільгові перевезення.  Цей етап триватиме місяців два», - зізналася вона.

Що буде з транспортною мережею?

З впровадженням Е-квитка мала б запрацювати й нова траспортна схема. Адже відомо, що квитки в громадському транспорті будуть пересадковими. Відтак для пасажира повинні створити належні умови та можливість користування таким квитком. Але зауважимо, що у 2011-2012 роках у Львові вже реформували транспортну схему. Втім такі зміни виявилась невдалими й місто повернулось до передреформного стану. Тобто, для того, аби змінити транспортну мережу у місті, потрібно докласти чимало зусиль.

Голова транспортної комісії Ігор Зінкевич наголошує, що управлінці побудували цінову політику Е-квитка до існуючої мережі. А відтак, вже через пів року вони планують змінити цю мережу, щоб зменшити маршрути, які дублюються. Адже це дає можливість місту зекономити.

За рік часу у мерії не напрацювали нових маршрутів під Е-квиток. Ще в 2018 році виконавчий комітет доручив управлінню транспорту порахувати пасажиропотік, щоб створити нову мережу, і вони тепер, не маючи пасажиропотоку, хочуть використати Е-квиток й за тими даними створити маршрути", – каже Зінкевич.

Нагадаємо, що у Львові з реалізацією електронного квитка зросте й вартість проїзду. Передбачається, що вартість разової поїздки без пересадки, якщо пасажир купує квиток у водія, становитиме 15 гривень. Проте можна буде придбати електронний квиток з можливістю пересадки впродовж 40 хвилин за 10 гривень

“Львів’яни бачать красиву телевізійну картинку від медіа прихильних до чинного мера, а коли починають аналізувати, то реальність дуже з нею розсинхрована. Транспорт у Львові став. Е-квиток обіцяють з 2013-го року. Крім піару немає ні однієї сфери, де міський голова показав би результат”, - розповідає  Любомир Мельничук, голова Львівської міської організації ВО «Свобода»

До запуску омріяного львів’янами Е-квитка залишається менш ніж місяць. Втім, якщо всі проблеми, про які говорять експерти, не будуть вирішені найближчим часом, то впровадження системи може затягнутись ще на довгий час.

ІА "Вголос": НОВИНИ