Щільна магнітна зірка вибухнула і виплеснула стільки ж енергії, скільки мільярд сонць — і це сталося за частки секунди, нещодавно повідомили вчені.

Про це повідомляє сайт Live Science.

Такий тип зірок, відомий як магнетар, є нейтронною зіркою з виключно сильним магнітним полем. Магнетари часто спалахують вражаюче і без попередження. Але навіть незважаючи на те, що магнетари можуть бути в тисячі разів яскравішими за наше сонце, їх виверження такі короткі й непередбачувані, що астрофізикам їх важко знайти й вивчити.

Однак нещодавно дослідникам вдалося зловити один із таких спалахів і розрахувати коливання яскравості магнетара під час його виверження. Вчені виявили, що далекий магнетар випустив стільки ж енергії, скільки наше Сонце виробляє за 100 000 років, і зробив це всього за 1/10 секунди, згідно з заявою, перекладеною з іспанської.

Нейтронна зірка утворюється, коли масивна зірка колапсує наприкінці свого життя. За даними NASA, коли зірка гине в надновій, протони та електрони в її ядрі подрібнюються в стиснуту масу, яка поєднує інтенсивну гравітацію з високошвидкісним обертанням і потужними магнітними силами.

Речовина в нейтронних зірках настільки щільно упакована, що кількість розміром з кубик цукру важить більше 1 мільярда тонн (900 мільйонів метричних тонн), а гравітаційне притягання нейтронної зірки настільки сильне, що зефір, що проходив би повз, вдарив по поверхні зірки із силою 1000 водневих бомб.

Магнетари — це нейтронні зірки з магнітними полями, які в 1000 разів сильніші, ніж у інших нейтронних зірок, і вони потужніші за будь-який інший магнітний об’єкт у Всесвіті. Наше сонце блідне в порівнянні з цими яскравими щільними зірками, навіть коли вони не вивергаються, сказав у заяві провідний автор дослідження Альберто Дж. Кастро-Тірадо, професор-дослідник Інституту астрофізики Андалусії при Іспанській дослідницькій раді.

«Навіть у неактивному стані магнетари можуть бути в 100 000 разів яскравішими за наше сонце», — сказав Кастро-Тірадо. «Але у випадку зі спалахом, який ми досліджували — GRB2001415 — вивільнена енергія еквівалентна тій, яку випромінює наше Сонце за 100 000 років».

«Гігантський спалах»

Магнетар, який викликав зафіксоване вченими коротке виверження, розташований у галактиці Скульптор приблизно за 13 мільйонів світлових років від Землі, і є «справжнім космічним монстром», сказав співавтор дослідження Віктор Реглеро, директор лабораторії обробки зображень UV.

Гігантський спалах був виявлений  15 квітня  2020 року приладом моніторингу взаємодії атмосфери та космосу (ASIM) на Міжнародній космічній станції, повідомили дослідники в журналі Nature.

Автори дослідження витратили більше року, аналізуючи дві секунди збору даних ASIM, розділивши подію на чотири фази на основі виходу енергії магнетара, а потім виміряли варіації магнітного поля зірки, викликані енергетичним імпульсом, коли він був на піку.

Ідентифіковано лише близько 30 магнетарів із приблизно 3000 відомих нейтронних зірок, і це найвіддаленіший спалах магнетару, виявлений на сьогоднішній день.

Як повідомляв «Вголос», пов'язана гравітаційним полем надмасивної чорної дірки в центрі Галактики ( Стрілець A*) група зірок, відома як S-зірки, рухається в шаленому темпі по своїх орбітах. Ці орбіти нещодавно були вивчені для виміру самої чорної діри Sgr A*, і за такий результат вчені здобули Нобелівську премію з фізики.