Глобальна фінансова криза спровокувала справжню революцію на туристичному ринку. У запалі боротьби за гаманці відпочивальників авіакомпанії і готелі навперебій знижують ціни. Але українцям навряд чи удасться оцінити щедрість приймаючої сторони — дуже вже «перекосилися» курси валют. Та і вітчизняні агентства спробували виключити навіть щонайменшу можливість збитків для свого бізнесу. Цього літа число чартерів скоротиться на третину, а путівки, що горять, остаточно зникнуть з пропозицій.
Непогані підсумки травневого туристичного сезону дозволяють агентствам будувати оптимістичні плани на літо. Ще в середині квітня представники туркомпаній прогнозували зменшення потоку відпочивальників через кризу на 40–50% в порівнянні з 2008 р. Але в результаті, за словами маркетинг-директора агентства «Артекс» Ольги Грановської, відпочивати поїхало всього на 20% українців менше. Представник компанії «Пан Юкрейн» Олена Шаповалова відзначає скорочення туристичного потоку на третину. Як сказав керівник мережі «Галоп по Європах» Тарас Демура, сезон міг би бути кращим, проте нашим співгромадянам не надали повноцінних травневих канікул, як в минулі сезони (вихідні дні уривалися робочими).
Проте турфірми змогли вийти на заплановані об'єми по збору грошей, оскільки таке популярне серед українців поняття, як путівки, що горять, цього року практично зникли з ринку. «Агентства стали ретельніше планувати рейси. У результаті число чартерів скоротилося на 30–35%, так що попит на ринку мало не вперше за останні декілька років відповідав пропозиції», — констатує Олена Шаповалова. Вона говорить також про якісну зміну клієнтської бази. «Ті, хто брали тури економ-класу, вимушені залишитися удома. Більшість туристів зараз купують виключно висококласні готелі, а вартість «середнього чека» цього сезону складає 6 тис. грн. на людину, що відповідає торішнім показникам сегменту vip-туризму», — додає експерт.
З колегою згоден і Тарас Демура стверджуючи, що мандрівники, які орієнтувалися на відпочинок за $300–500 з людини, пішли з ринку. А це 15–25%, або декілька мільйонів. Багато туристів осяде на вітчизняних базах відпочинку: у Криму, Карпатах і пансіонатах регіонального масштабу. Багато хто з власників вже готується до прийому відпочивальників. Першими зорієнтувалися кримчани: місцеві готелі підвищили ціни на 5–10%. На травневі свята туристи проковтнули «наживку» — більшість баз, не дивлячись на дощову погоду, були заповнені майже на 100%. Але зараз, за словами пані Шаповалової, добре бронюються лише висококласні готелі, тоді як в багатьох готелях економ-класу не продано до 60% номерів.
Влітку травневі тенденції матимуть своє продовження. Туроператори чекають, що бажаючих відпочити буде на третину менше, ніж в 2008 р., і вже підготувалися до подібного сценарію. За даними пана Демури, число чартерів зменшиться вдвічі. Це стосується перш за все регіональних програм. Наприклад, якщо торік з Донецька і Харкова до Туреччини літали дев'ять літаків в тиждень, то в цьому їх буде лише чотири і п'ять відповідно.
По деяких напрямах чартерні програми взагалі скасовані. Це стосується, наприклад, прямого перельоту на Канари, до Ніцци і на курорти Іспанії. При цьому безпосередньо з кризою не зв'язаний лише останній. Олена Шаповалова пояснює, що відмовитися від чартерів до Іспанії агентства змусили проблеми з візами — українцям їх відкривають не часто. Тепер, щоб відпочити на побережжі, нашим співвітчизникам доведеться добиратися рейсовими літаками до Мадрида або Барселони, а звідти замовляти трансфер, що автоматично понизить популярність даного напряму.
В той же час до літнього сезону з'явилося декілька нових регулярних рейсів. Так, компанія Wizz Air відкрила маршрут на Анталію (три рази в тиждень), а МАУ двічі в тиждень літатиме до Ніцци. Це збільшить кількість відпочивальників, які подорожуватимуть без залучення туристичних компаній (особливо у випадку з безвізовою Туреччиною).
Ольга Грановська зазначає, що криза і здешевлення палива зробили авіакомпанії згідливішими. Як наслідок, багато напрямів істотно впали в ціні. За словами Олени Шаповалової, вартість перельотів на ближню відстань (до 5 годин) знизилася на 15–20%, а на далеких — на 30–40%. Якщо на недорогих квитках до Європи, Туреччини, Єгипту економія не так помітна (до $50–60 на чол.), то на перельоті в екзотичні країни можна виграти декілька сотень, що робить такі поїздки більш привабливими для українців.
Активізували війну за клієнтів і готельєри багатьох курортів. Наприклад, готелі ОАЕ цього літа спробують битися за категорію туристів з дітьми з турецькими конкурентами. Багато хто пропонує безкоштовне проживання та триразове харчування для дітей до 12–16 років. Враховуючи, що за рахунок перельоту тур в Емірати і для дорослих подешевшав на 20–30% (тиждень в готелі три зірки коштує від $700 замість торішніх $950), в турагентствах чекають хороших продажів по даному напряму.
Готелі на екзотичних курортах (Таїланд, Мальдіви, Сейшели і ін.) активно практикують акційні програми. Наприклад, 14-денне проживання обходиться за ціною 10-денного. У зв'язку із зниженням вартості перельоту ці напрями впали в ціні як мінімум на третину. Скажімо, Таїланд замість торішніх $1200 обійдеться трішки дорожчим $900, Мальдіви подешевшали з $3050 до $2335, Сейшели — з $3,5 тис. до $2,9 тис. Враховуючи, що на екзотичні курорти і раніше їздили зовсім не бідні українці, на добробут яких криза мінімально вплинула, можна прогнозувати, що здешевлення путівок зробить їх ще популярнішими.
Туроператори чекають переорієнтації частини туристів і на європейські напрями, зокрема на Хорватію, яка цього року відмінила для наших співгромадян візи, і Грецію. Грецькі готелі одними з перших зорієнтувалися в ситуації і почали залучати відпочивальників хорошими знижками (готель чотири зірки на тиждень коштує 820 євро замість торішніх 1100 євро). Крім того, ця країна проводить досить лояльну візову політику (у агентствах констатують невисокий відсоток відмов).
Та все ж фаворити нинішнього літнього сезону залишаться незмінними. Як і раніше, порядку 50% продажів припадуть на Туреччину і Єгипет, тим більше що вони також подешевшали. Наприклад, якщо минулого літа тиждень відпочинку в турецькому тризірковому готелі коштував $570, то зараз — $460. Путівки в 4–5-зіркові готелі з програмою all inclusive можна купити з розрахунку від $600–700 на людину, тоді як в минулому сезоні пропозицій дешевше $900–1000 було украй мало.
До Єгипту влітку взагалі можна поїхати за $380–400 (раніше мінімальні пропозиції стартували з $500). І хоча із-за зростання курсу валют і зникнення з ринку путівок, що горять, українці не зможуть повною мірою насолодитися щедрістю приймаючої сторони, знижки все ж стимулюватимуть попит на відпочинок. Олена Шаповалова констатує, що вже зараз місця на турецьких чартерах розпродані до середини червня. Втім, Ольга Грановська зазначає, що до кінця літа багато наших співвітчизників можуть розчаруватися у відпочинку на побережжі цієї країни, адже більшість місцевих виробників і торговців орієнтуються не на долар, як раніше, а на євро. Як очікується, незабаром почнуть виставляти ціни в євро і деякі турецькі готелі, що приведе до подорожчання цього напряму як мінімум на 20%.
За матеріалами Деловая столица
ІА "Вголос": НОВИНИ