Лідер ГП «Пора» Владислав Каськів розповів «Вголосу» про хід переговорів по створенню блоку Союз демократичних сил, домовленості між БЮТ і «НУ» щодо розподілу місць після виборів, про своє ставлення до ідеї співпраці з Партією регіонів, поділився міркуваннями про рівень і стан нинішньої української політики
Пане Каськів, «Пора» на виборах у парламент планує виступити учасником блоку Союз демократичних сил. Поясніть, будь-ласка, що собою представляє цей блок і як відбувається процес його створення?
Партія «Пора» в числі перших оголосила свою позицію щодо необхідності об’єднання реформаторських сил для участі у дострокових виборах. Це принципова позиція партії в політичній ситуації, яка склалася сьогодні в Україні. Бо, якщо згадати минулі парламентські вибори, тоді «Пора» чітко вважала, що повинна йти на вибори під власним брендом, щоб в подальшому відповідати тільки за свої дії, а не за вчинки окремих нечесних політиків, які були в списках інших політичних сил.
Всі пам’ятають, як швидко розвивалися події із розпуском парламенту. Дозволю нагадати, що «Пора» перша виступила з чітким планом дій по виходу з кризи і першою забезпечила стабільну діяльність органів влади в Києві. Ми розставили свої блок-пости біля ЦВК, Кабміну, Конституційного суду. Окрім плану антикризових дій «Пора» запропонувала програму реформ після виборів.
У травні «Пора» першою відгукнулась на пропозицію НСНУ і розпочала консультації щодо об’єднання. Позиція НСНУ сьогодні є найбільш відповідною до нашого бачення і наших підходів. До того ж, ми врахували тенденції, які відбуваються у цій партії: обрання нового голови партії Кириленка, який є прогресивною людиною налаштованою на зміни всередині НСНУ. Всі ці моменти дали нам підстави говорити про тіснішій формат консультацій з НСНУ. В результаті цих переговорів ми дійшли висновку про доцільність об’єднання наших зусиль задля того, щоб добитися проведення дострокових виборів і для того, щоб сформувати програму реформ після виборів.
Обставини формування ширшого блоку виникли вже після того, як було досягнуто наших домовленостей з НСНУ. Це рішення відповідає нашому переконанню про необхідність об’єднання демократичних сил. Отож сьогодні «Пора» бачить себе суб’єктом блоку Союз демократичних сил (СДС).
Окрім НСНУ і «Пори», своє бажання вступити в цей блок задекларували блоки «Правиця» і «Народна самооборона». Чи очікується, що до блоку СДС приєднаються інші політичні сили і поясніть, будь-ласка, який все ж таки формат матиме цей блок?
Президент Ющенко звернувся до всіх демократичних сил, включно з БЮТ, з ініціативою про об’єднання своїх зусиль на виборах. Отож формат блоку наразі не можна вважати остаточним.
Хочу наголосити, що юридично суб’єктами блоку виступатимуть політичні партії, яких сьогодні в СДС є вже 9, оскільки крім двох політичних партій – НСНУ і «Пори» - до блоку СДС входять ще два блоки – «Народна самооборона» та «Правиця».
Близько місяця тому було повністю завершено підготовку угоди про створення блоку політичних сил в усіх питаннях, крім назви блоку та квот представництва в списку. Найгострішими питаннями під час обговорення виявилися питання формату блоку та управління ним. Нещодавно, коли я перебував в Європі, було прийняте рішення щодо назви блоку. Це одне з двох питань, яких не вистачало в угоді і таким чином залишилося питання пропорцій представництва у списку. В угоді про створення блоку буде визначено квоту для кожної політичної партії окремо. Розподіл квот відбувається наступним чином. Спочатку квоти розподіляються між укрупненими суб’єктами блоку і переговорів: «Правиця», «Народна самооборона», НСНУ і «Пора». А процес розподілу місць всередині блоку — це вже внутрішнє питання самих блоків.
Чи впливають на процес створення блоку СДС раніше досягнуті домовленості між НСНУ та БЮТ щодо розподілу майбутніх повноважень після перемоги помаранчевих?
Дійсно існує угода між НУ та БЮТ, у якій чітко зафіксовано, що незалежно від результатів виборів, розподіл посад (а я би краще назвав це розподілом відповідальності) між цими двома базовими суб’єктами буде здійснюватися в пропорції 50 на 50. При цьому, хто набере більше голосів, отримає право обирати першим, тобто, вірогідно – посаду прем’єр-міністра; відповідно, хто набере менше — отримає другу посаду в державі: голови ВРУ. Однак , якщо говорити про переговори щодо створення СДС, то наразі жодних попередніх домовленостей щодо «розподілу портфелів» не відбувалося.
Це питання справді є важливим, але ще важливіше визначити програму мегаблоку: що він збирається робити у владі взагалі. Тому що для «Пори» сьогодні зрозуміло хто є політичними союзниками, але при цьому це не означає, що ми готові ділити відповідальність у виконавчій владі за якісь ліві соціалістичні дії уряду. «Пора» твердо стоїть на правих ліберальних позиціях. Ми чітко за приватну власність на землю, за скорочення державних монополій, за легалізацію капіталів, ми проти нестримної соціальної демагогії. І я абсолютно не переконаний, що у такому форматі мегаблоку, де присутні ліві, цей уряд буде таким чином діяти.
Тобто блок уже існує, а програми блоку ще немає?
Є нариси програми. Є один чіткий документ: про створення коаліції між «Нашою Україною» та БЮТ, у якому в загальних рисах визначені ідеологічні засади. Там немає плану дій, як вони будуть реалізовуватися, але основні принципи визначено. І їх би можна було взяти за основу. Але в мене немає переконання, що кінцевий варіант програми дій уряду, яка буде затверджена парламентом, буде тотожна тому документу, який сьогодні існує між БЮТ і «Нашою Україною». Крім того, своє ставлення до змісту програмних документів уряду «Пора» висловить після завершення результатів виборів і після формування нового коаліційного уряду. Зараз ми цього не робимо, щоб не порушувати принципів домовленостей, зокрема, принципу взаємного непоборювання сторін.
Тобто, іншими словами, взаємне поборювання почнеться вже після того. як ви отримаєте на виборах 51%?
Категорично відкидаю таку постановку питання, бо політичні партії, принаймні «Пора» для того борються за владу, щоб реалізувати своє бачення політики. А це бачення міститься у дуже чітких ідеологічних принципах. Але навіть при тому, що принципи наші можуть бути тотожними, самі підходи до вирішення питань і до реформ, на жаль, сьогодні ще не визначені.
Але вже сьогодні бачимо, що в СДС об’єднуються дуже різнорідні організації, наприклад, «Правиця» і «Народна самооборона», про які ж спільні ідеологічні принципи може йти мова?
Формувати уряд з діаметрально різними підходами неможливо. Ми діємо, в даному випадку, від зворотного. У нас, у «Пори», є дуже чіткий перелік позицій, які ми відстоюємо, серед них є незмінні, які не підлягають компромісу, а є й такі, які ми можемо обговорювати із союзниками для того, щоб ми могли розділити відповідальність за здійснення програми дій уряду, за здійснення реформ. Якщо ж ні, ми зможемо свою позицію відстоювати на парламентському рівні. І це також буде правильно. Бо ми йдемо у владу якраз для того, щоб відстоювати свою позиції.
Як ви ставитеся до ідеї співпраці з Партією регіонів? Чи можливий такий варіант?
Що відрізняє популістських політиків від відповідальних політиків, це те, що вони в угоду потребам виборчої кампанії, своїм рейтингам і дешевій популярності готові принести в жертву інтереси держави і навіть сам факт її існування як цілісної країни. Ця проблема існує, вона ще довго не буде подолана, існує вона і в таборі демократичних сил.
Ми виступаємо за нову якість політики. Що таке нова якість політики від «Пори»? Це означає, що ми не укладаємо персональних угод, не говоримо, що, наприклад, з Васею ми будемо дружити, а з Дімою – ні, бо це дитячий і ганебний підхід до політики. Я вважаю, що новий рівень української політики повинен визначатися не на рівні симпатій, а на рівні відповідальності за наперед задекларовані принципи. В основі політичного союзу мають бути взаємні зобов’язання, календарний план, в якому чітко розписані дії політиків і їх зобов’язання.
Зараз є політична угода, і це не просто декларація, а конкретний план дій; якщо політичні сили погоджуються її виконувати, то вони формують коаліцію, якщо хтось торпедує її виконання, це буде підставою для того, щоб угоди не стало і відбулися нові вибори. І так повинно відбуватися, доки політики не навчаться відповідати за свої слова. Інакшого способу демократичне суспільство не знає.
Але наразі блок формується не на основі спільних принципів, а радше на основі спільних симпатій.
Основною небезпекою, слабкою стороною цього процесу є те, що в основі домовленостей стоїть не план дій після перемоги на виборах, не план реформ, а суто технологічні питання: щодо назви блоку, стосовно квот, які отримає та чи та політична сила. Це важко пояснити... Але поки люди не зрозуміють, що політика має базуватися на принципах, у нас не буде нової політики.
Якими будуть наслідки створення блоку для обласних партійних організацій? Адже багато хто прогнозує, що після дострокових парламентських виборів відбудуться місцеві вибори?
Не Україна існує для партій, а партії – для України. Що буде відбуватися з місцевими парторганізаціями залежить від того, що буде відбуватися в Україні. Моя приватна думка полягає в тому, що, на мою думку, дитячий період української політики вже минув, і нинішня криза, яку ми переживаємо в Україні, є свідчення дозрівання українського суспільства до європейських стандартів. Українські партії зазнають найближчим часом величезних тектонічних змін. Політична карта буде змінена невпізнанно через два-три роки.
На базі блоку СДС буде створена єдина партія і на місцеві вибори нинішні суб’єкти блоку вийдуть уже в іншому форматі?
Не будемо зараз вгадувати. Але для мене очевидно, що в Україні повинна бути створена партія, яка сповідує ідею радикальних ліберальних реформ і яка стоїть на патріотичних національних позиціях. Це виходить із глобальних процесів.
Якщо ж говорити про місцеві вибори, то, я вважаю, що абсолютно безглуздою є ідея про вибори до місцевих рад на пропорційній основі. І одним із перших питань, яке «Пора» буде обстоювати – це ревізія процедури обрання за закритими списками на місцевому рівні. Така процедура веде до безвідповідальності депутатів. Цей принцип набагато важливіший, ніж питання про формат участі у місцевих виборах. В територіальних громадах мають бути представлені особистості, яким громада делегує повноваження. Я б зараз не відкидав би будь-який формат. Але для нас є принциповим завданням відміна пропорційних виборів.
Я є прихильником проведення загальноукраїнських виборів пропорційних за відкритими списками але після політичної реформи. Тоді, коли левова частка повноважень центру буде передана територіальним громадам.
Скільки місць у парламенті розраховує отримати блок СДС?
Все залежить від того, якою буде логіка виборчого процесу. Якщо буде збережена логіка помаранчево-синього протистояння, думаю, що СДС може реально розраховувати на 15%. Але якщо нам удасться нав’язати іншу логіку виборчої кампанії і виступити єдиною силою, яка говоритиме не про минуле, а про те, що необхідно змінити в країні, вийде з планом радикальних прогресивних реформ, це може повністю поламати систему політичних уподобань в Україні і за таких обставин можна розраховувати на значно кращий результат. Але це питання стратегічного переформатування усієї країни. Бо країна вже 4 роки живе темою війни «помаранчевих» і «регіонів». Має бути нова тема суспільної дискусії: що треба зробити для розвитку України, яка стратегія і тактика принесе найкращий результат.
ІА "Вголос": НОВИНИ