Ярослав Мендусь — народний депутат, член фракції СПУ
ВРУ ухвалила в цілому держбюджет 2007, але без деяких поправок президента. Які, з вашої точки зору, переваги бюджету 2007-го року в порівнянні з минулими?
Вважаю, що бюджет 2007 року за усіма об’єктивними показниками, в тому числі і соціальними, на порядок кращий від бюджету 2006, не кажучи вже про бюджети попередніх років.
Наприклад, якщо видатки на соціальні програми у держбюджеті 2005 року, тобто року, коли бюджет формувала прем’єр Тимошенко, складали 26,8 млрд. грн., у бюджеті 2006 року, розробленому урядом Єханурова, – 33,1 млрд. грн., то у бюджеті 2007 року вони становлять вже 38,1 млрд. грн. Відповідно у 2007 році обсяги субвенцій для надання пільг і житлових субсидій населенню зростуть на 48% щодо цьогорічних, видатки на соціальний захист чорнобильців збільшаться на 24,6% і складуть понад 4 млрд. 320 млн. грн.
Ще декілька прикладів. Проект бюджету на наступний рік передбачає збільшення розміру допомоги одиноким матерям на виховання дітей у 3 рази – з 10 до 30% оподаткованого мінімуму для дитини відповідного віку. Порівняно з цим роком на 68,7 млн. грн. збільшено обсяг видатків на забезпечення інвалідів ортопедичними виробами, засобами пересування та реабілітації. Видатки на санаторно-курортне оздоровлення зростуть на 24,7 млн. грн.
У держбюджеті 2007 року також передбачено збільшення видатків на розвиток культури. Для порівняння: у 2005 на культуру було виділено 532 млн. грн., в 2006 – 521 млн. грн., а на 2007 рік у бюджеті закладено 599 млн. грн.
Я можу продовжити перелік важливих показників бюджету, але мені здається, що навіть наведених прикладів достатньо, щоб переконатися в тому, що це бюджет розвитку і він при цьому є соціально спрямованим. А розмови про те, що бюджет 2007 року є спрямованим на нищення українського народу є чистої води демагогією. По суті це лише гучна тріскотня провокаторів від політики.
Чому на Ваш думку Президент все-таки підписав бюджет, незважаючи на раніше оприлюднену позицію?
Якщо коротко – тому що він президент і як фаховий фінансист і економіст розумів, що поради деяких “антикризових менеджерів” у його оточенні були, щонайменше, безвідповідальними.
Додаткових 10 млрд. грн. на соціальні програми можна одержати, лише запустивши друкарський верстат. А це – шлях в нікуди.
Додатковим аргументом для Віктора Ющенка, на мою думку, стала зустріч з главами облдержадміністрацій та головами обласних рад. Той факт, що із-за затягування із підписанням Закону про державний бюджет була заблокована робота над 12000 місцевих бюджетів, а також нависла реальна загроза скорочення з 1 січня всіх соціальних програм, спонукала Президента прийняти відповідальне рішення. (Нагадаю, у випадку неприйняття Закону фінансування наступного року відбувалось б на рівні 1/12 бюджету 2006 року. Така вимога бюджетного кодексу. Це означає, що всі зростання, про які говорилося вище, залишилися б лише на папері).
Дехто з депутатів від опозиції заявляє, що у проекті бюджету 2007 року видатки для Львівської області закладалися за залишковим принципом, і, відповідно, низка статей є недофінансована?
Я би не став говорити про те, що Львівщина опинилась на правах пасинка. В країні не існує «кращих» і «гірших» регіонів, бо будувати „квітуче життя” в одному окремо взятому регіоні нереально. Адже в державі існує єдиний економічно-соціальний комплекс, який має бути збалансований. Саме з цих позицій у бюджет закладаються і видатки на регіони. Хоча, зрозуміло, що всі потреби регіонів одночасно задовольнити не можливо.
А що стосується Львівщини, то наведу декілька конкретних прикладів.
У 2007 році заплановано на 10,5 млн. грн. збільшити видатки з держбюджету на централізовану придбання обладнання для закладів охорони здоров’я області. Якщо у 2006 році на закупівлю медичного обладнання було виділено 2 млн. 189 тис. грн., то наступного – 12 млн. 685 тис. грн.
Також наступного року заплановано виділити 21 млн. 942 тис. грн. для забезпечення медичних заходів на боротьбу з туберкульозом, профілактику та лікування онкологічних хворих. Це майже на 20 млн. більше, ніж минулого року.
Вперше у державному бюджеті 2007 року для Львівщини передбачено видатки на компенсації сім’ям з дітьми та видатки на безплатне харчування дітей, які постраждали від Чорнобильської катастрофи.
Відомо, що на Львівщині існує проблема з низькою якістю доріг. Це питання також враховане у бюджеті наступного року. На ремонт і реконструкцію комунальних доріг передбачено 12 млн. 577 тис. грн., проти 11,5 млн. цього року.
Майже на мільйон гривень більше передбачено у бюджеті 2007 року на виконання програми «шкільний автобус». Ці гроші передбачається витратити на придбання шкільних автобусів для перевезення дітей, що проживають у гірській місцевості.
Так можна пройтися по усіх позиціях.
Не перевантажуючи нашу розмову цифрами, я б хотів зробити загальний висновок: центральна влада не забула про Львівщину. І в першу чергу про простих людей. Адже закладені у держбюджеті статті видатків для Львівщині є зорієнтовані на соціальну допомогу і розвиток регіону. Показники видатків на реалізацію державних програм в області у держбюджеті 2007 року зросли. Ті політики, які заявляють, що бюджет наступного року враховує інтереси лише східних регіонів, примітивно спекулюють на застарілих стереотипах. Недавня історія, на жаль, переконує нас в тому, що така спекуляція може реально дорого коштувати усьому українському суспільству. Цього не варто допустити.
Я далекий від того, щоб ідеалізувати бюджет-2007 чи агітувати, щоб його розробників представили до державних нагород. На жаль, наразі кожен бюджет викликатиме певні нарікання, позаяк потреби громадян і соціальні стандарти є вищими, від того, що може сьогодні наша держава запропонувати. Але для мене важливо те, що при його формуванні дотримано основний принцип – за своїми показниками, за основними соціальними стандартами цей бюджет є на порядок кращим, ніж бюджет 2006 року. І це, безумовно, є позитивною тенденцією.
ІА "Вголос": НОВИНИ