Вчора, 25 жовтня, минув рік, як Львівська міська рада 7-го скликання втратила свою чинність. За підсумками виборів Львів отримав новий «міський парламент». З огляду на ряд гострих проблем у місті, питання співіснування міської ради та Львівського міського голови було ключовим. То як чи вдалось їм порозумітися, і чому новий розклад депутатських фракцій зміг «освіжити» ситуацію у львівській політиці? Про це у матеріалі «Вголос».

 

Попередня каденції для міського голови Львова була на зразок теплої ванни. Так, була сміттєва кризу 2016-го року, яка з огляду на відсутність сміттєпереробного заводу так і не була розв'язана до кінця. Між іншим, вивіз та утилізація Твердих побутових відходів залишаються одними з найбільш корупційних сфер Львова.

  • Лише в червні цього року поліція затримала керівників ряду фірм з вивозу сміття, в тому числі вже колишнього директора «Грінери» - однієї з найбільших львівських компаній з вивезенням ТПВ, яка належить Богдану Михалусю, ексраднику Андрія Садового. Їх підозрюють у махінаціях. які завдали шкоди бюджету на 2 млн грн. 

Проте з точки зору контролю над містом, з 2015 по 2020-й рік міський голова Львова мав повний карт-бланш на будь-які дії в місті. На той момент саме він призначав всіх чиновників ЛМР, керівників ЛКП та районних адміністрацій. Саме Андрій Садовий очолює Виконавчий комітет міської ради, членами якого за попередньої каденції були виключно призначені особисто ним чиновники. Крім того, більшість у міській раді, а відтак - і в усіх депутатських комісіях, мала політична партія «Самопоміч», до якої Андрій Садовий має безпосередній стосунок. 

Що змінилось після обрання нової ради? 

Після місцевих виборів 2020-го року Андрій Садовий зберіг за собою більшість владних повноважень. Єдиною зміною для нього стало те, що у Львівській міськраді партія «Самопоміч» втратила абсолютну більшість, а понад половину депутатів складають представники опозиційних до міського голови сил - «ЄС», «Свобода» та «Варта». Проте він зберігає право вето на будь-які рішення ради, а опозиція до Садового не має 2/3 голосів, які дозволили б ці вето подолати.

Відтак тепер депутати нової каденції намагаються конструктивно працювати з міським головою, який звик до необмеженого манату на управління. Крім того, Львів опинився віч-на-віч з рядом гострих проблем, які постали перед місто саме за минулої каденції міського голови. 

Довгий шлейф критичних «болячок» Львова

Зауважимо, «Вголос» писав про ці багаторічні проблеми Львова. Зокрема, відомо, що будівництво сміттєпереробного заводу, який Андрій Садовий обіцяв збудувати до 2019-го року, фактично застрягло. Серед причин називають зокрема наявність боргів у польської компанії Control Process S.A, яка мала б реалізувати проєкт заводу, через що будівництво не може розпочатись 

Цікаво, що нещодавно ЛКП «Зелене Місто», яке відповідає за будівництво сміттєпереробного заводу, очолив Тарас Калужний. Він з 2013-го по 2016-й рік працював у тій же польській компанії Control Process S.A.

  • Зауважимо, що першу свою обіцянку розв'язати сміттєву проблему Андрій Садовий дав у 2006-у році, під час своєї першої виборчої кампанії на посаду міського голови. 

Проєкт електронного квитка, роботи над яким розпочали у 2014-у році, обіцяють запустити в роботу у січні 2022-го року. На більшій частині комунального громадського транспорту Львова (трамваї, тролейбуси, автобуси великої пасажиромісткості) встановили валідатори, необхідні для зчитування електронних транспортних карток та оплати проїзду безконтактним способом. Водночас як писав «Вголос», на реалізацію проєкту необхідні додаткові кошти. Прогнозовані суми додаткових грошей з бюджету сягають 1 млрд грн. 

Де міська влада візьме ці кошти, наразі невідомо, адже станом на вересень Бюджет розвитку Львова не був наповнений навіть на половину. Додамо, що наступного року більше третини Бюджету розвитку Львова піде на сплати кредитів та інших боргових платежів.

Що говорять самі депутати?

Редакція «Вголос» звернулася до представників різних політичних сил з одними й тими ж питаннями - чому для Львова важливо, аби депутатський корпус був незалежним від міського голови, та чи вдалось за цей рік покращити контроль над роботою виконавчої влади. 

Зокрема, щодо цього журналісти «Вголос» поспілкувались з секретарем Львівської міськради Маркіяном Лопачаком, який у минулій каденції ради представляв ВО «Свобода». 

Пане Маркіяне, опозиційна більшість в ЛМР — чому це важливо для Львова?*

"У цьому контексті «опозиційна» – не зовсім правильне слово. Думаю, всі колеги погодяться, що йшли на вибори не задля того, щоби з‘ясовувати з кимось стосунки чи відправлятися в опозицію. А для того, щоби відстояти інтереси громади перед виконавчою владою і зробити це місто кращим. Принаймні, в мене була саме така мотивація. Тому доречніше, мені здається, казати про те, що для Львова важливо, щоб більшість у міській раді була конструктивною. Щоби фракції вміли знаходити порозуміння як між собою, так і з виконавчою владою, щоб їхні рішення відповідали інтересам громади.

Звичайно, без дискусій чи, часом, і сварок – не обійдеться. Але це й правильно, бо як казав Сократ, у дискусії народжується істина.Наразі можу сказати, що конструктив у міській раді є. Рік завершуємо без особливих проблем, наскільки це можливо в нинішній непростий час" - наголошує Маркіян Лопачак.


Чи можна говорити у порівнянні з попередньою каденцією про покращання контролю над виконавчою владою? *

Можна говорити про те, що виконавча влада вчиться чути депутатський корпус. Хоч воно і непросто.

На початку цієї каденції ми зіткнулися з тим, що деякі працівники виконавчих органів дозволяли собі нехтувати посадовими обов‘язками чи навіть саботувати роботу. Важливі документи, депутатські запити, звернення, протокольні доручення часто губилися, а рішення депутатського корпусу — ігнорувалися. З огляду на це, депутатам довелося реєструвати ухвали про звіти відповідальних чиновників. І це допомогло. До цього часу проблему вже фактично вирішено і хочеться сподіватися, що в майбутньому проблем із цим вже не буде.

Управління контролю та аудиту - коли воно запрацює та чи вдалось подолати формальності, які стояли на перепроні повноцінного запуску роботи цієї структури?*

"На щастя, так. У вересні нарешті було остаточно затверджено рішення, які передбачають реформування Секретаріату. Нам потрібно було кілька місяців, щоб довести до ладу всі юридичні моменти. І ось вже найближчим часом, до кінця року все має запрацювати. Зокрема – й управління контролю за виконанням рішень ради", - говорить секретар ЛМР.

Юрій Мартинюк, голова фракції «Варта» у Львівській міськраді, коментуючи рік роботи ЛМР, зауважив, що попри політичні розбіжності в цілому представникам різних фракцій та міському голові вдалось знайти формати конструктивної роботи. Як і всі решта співрозмовників редакції «Вголос», Мартинюк наголосив на відсутності в ЛМР поняття «опозиційна більшість». Як ми й писали вище, станом на зараз депутати не можуть зібрати 2/3 голосів, аби подолати вето міського голови. Останній може накласти його на будь-яку ухвалу міської ради. 
 
"Я не зовсім розумію, що таке опозиційна більшість. Ми проти того, що б роботах зводилась до політичного протисяяння на підставі того, що хтось має не такі політичні погляди чи партійну приналежність. Ми закликали колег підписати принципи роботи, які спиратимуться на інтереси громади, а не взаємопоборювання", - заявив він.

Лідер «Варти» підкреслив, що в міській раді зараз відсутній антагонізм чи якийсь глибокий політичний розкол. За його словами, перезавантаження ЛМР позитивно вплинуло на ситуацію у Львові, адже міська влада почала дослуховуватися до альтернативних точок зору. 

"Рік тому частина політичних сил долучилась до такого процесу. Але станом на сьогодні ми все одно розуміємо що комунікація ЛМР та обговорення в депутатському корпусі допомагають знайти консенсус. Інколи буває що нам треба перконувати наших колег з «ЄС» чи «Свобод». Інколи буває, коли всі ми голосуємо разом з депутатами від «Самопомочі». Це все робочі моменти", - говорить Мартинюк 

Депутат наголосив, що попри це, абсолютна більшість владних повноважень в місті сконцентрована у руках міського голови, який намагається «грати головну скрипку» в ухваленні будь-яких рішень. 

"Ми не були у складі попередньої каденції. Я не впевнений чи покращилась ситуація можливості контролювати органи виконавчої влади. Адже міський голова має на них абсолютний вплив, і як і раніше, так і зараз не завжди прислухається до зауважень, які лунають з вуст депутатського корпусу. Але те, що зміна складу ради дозволяє конструктивніше приймати рішення - факт", - підсумував Юрій Мартинюк.

Уляна Пак, депутатка Львівської Міськради від Європейської Солідарності, у коментарі для «Вголос» в цілому погодилася зі своїми колегами. 

"Я не можу говорити про опозиційну більшість, адже ми самостійно не можемо ухвалювати рішення міської ради. Аби долати вето міського голови потрібно 2/3 депутатів, і ми розуміємо, що такої кількості голосів у міської ради не має. Але дійсно, зараз дуже активною є бюджетна комісія. Дійсно є питання кредитів, коли міські депутати не завжди підтримають рішення, ініціюванні міським головою.І власне ті рішення, які вже ухвалюються, є певним компромісом. Важливо, аби влада могла знайти компроміс",- говорить вона

За словами депутатки, у порівнянні з попереднім періодом ситуація покращилась, адже нарешті з'явився баланс думок. Вона розповіла, що маючи власну більшість у ЛМР раніше Андрій Садовий не надто прислуховувався до альтернативних думок, як і члени його команди. 

"Так, про покращення можна говорити Минулої каденції я була в бюджетній комісії, і мені було важко переконувати колег, що вони ухвалюють рішення, шкідливі для міста. Ухвалювали рішення, які були на мою думку негативні і шкодили розвитку міста. Зараз на щастя в бюджетній комісії думки Самопомочі можуть опонуватись і врівноважитись різними думками. Зважаючи на ту політичну конфігурацію, яка була в попередній каденції, це, як на мене, покращило роботу львівської влади. Мені було важко протистояти тим речам, які були вкрай негативні для міста, і ні моя думка, ні мої колег минулою більшістю не враховувалася", - зауважила Уляна Пак. 

На зауваження, що для подальшого посиленню контролю над діяльністю чиновників Андрію Садовому доведеться поступитися частиною своїх повноважень, Уляна пак відповіла наступним чином:

"Питання ефективності тих повноважень. Коли ми говоримо про контроль, ми не знаємо про жодні кримінальні провадження, які були ініційовані тими структурами, що підпорядковані міському голові. Ми навіть знаємо випадок минулої каденції, коли керівник відділу контролю тау аудиту був затриманий поліцією за підозрою в корупції. Тобто маємо ситуацію, коли ті, хто повинні боротися з корупцією її ж очолюють .Це логічно, що не можуть органи які підпорядковані міськкому голові контролювати чиновників, яких він же і призначив", - підсумувала депутатка. 

 
 

ІА "Вголос": НОВИНИ