Від офіційного запуску е-квитка у Львові минуло вже близько трьох тижнів. Втім, аналізуючи ситуацію, випливає, що система, на яку були витрачені мільйони, не працює належним чином у львівському транспорті. Як проходить впровадження е-квитка та що з ним не так, розповідаємо в матеріалі “Вголосу”.
1У 2014 році розпорядженням львівського міського голови від 12.06.2014 №163 було створено робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті. 16 жовтня того ж року був оголошений конкурс на впровадження е-квитка. Однак далі процес перейшов у дуже неспішну фазу.
2016 року Львів отримав кредит від ЄБРР на суму 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Термін виплати запозичення становить 10 років, з них перші три роки був пільговий період – до 2019-го. Власне, пункт про е-квиток був частиною стратегії “Львів 2020”, з якою міський голова Львова Андрій Садовий втретє переобрався на посаду у 2015 році. Ще у 2018-му, коментуючи ситуацію з е-квитком виданню “VG Львів”, міський голова запевнив, що система запрацює “вже через рік”. Тодішній керівник “Львівелектротрансу” Олег Береза теж вказував на 2019-й.
У травні 2021 року пресслужба ЛМР повідомила, що здача в експлуатацію е-квитка відбудеться 13 січня 2022 року. У попередніх матеріалах ми вже неодноразово писали, що система електронного квитка може не запрацювати на початку 2022-го. Згодом, 20 грудня 2021 року, керівник управління транспорту ЛМР Орест Олеськів заявив, що з 13 січня повноцінного старту е-квитка не буде, та озвучив нову дату запуску системи – 1 червня 2022 року. Натомість із 13 січня стартує перший етап тестування.
Система е-квитка не працює?
Протягом восьми років у Львові тривало впровадження е-квитка. До офіційного старту системи весь громадський транспорт було обладнано валідаторами, через які мешканець мав би оплачувати за проїзд. Втім повноцінне впровадження е-квитка переносили з року в рік. Винятком не стала й остання обіцянка – “повноцінний запуск системи з 13 січня 2022 року”. За місяць до старту чиновники вкотре оголосили, що е-квиток ще не запрацює, та запустили тестовий режим. Однією з причин чергового перенесення стала затримка з видачею карток. Адже на момент офіційного «запуску» системи, 13-го січня 2022-го року, з понад 200 тисяч пільговиків, що проживають на території Львівської МТГ (міської територіальної громади), пільгові картки отримало трохи більше як 10 тисяч користувачів.
Отож, поки інші українські міста вже впровадили систему електронної оплати проїзду та успішно нею користуються, львів'яни видихнули та знову перейшли на “етап очікування”. Однак поки систему тестують на пільгових категоріях, у львівському транспорті валідатори, які були встановлені для оплати, один за одним виходять з ладу або взагалі вимкнені. Зокрема, такою інформацією діляться мешканці у соцмережах та скаржаться на Гарячій лінії міста.
Про несправність валідаторів розповідає й голова транспортної комісії Ігор Зінкевич. За його словами, впровадження е-квитка вже давно відійшло від графіка. Минулого тижня відбулась перевірка роботи системи у громадському транспорті, й результати є невтішними.
“Система нібито у тестовому режимі, але ми бачимо, що з 10 валідаторів працюють тільки 2-3 повноцінно. Решта або вийшли з ладу, або взагалі не працюють. Ми вже звернулись до керівника департаменту мобільності, щоб він це взяв під особистий контроль”, – зазначив Ігор Зінкевич.
Депутат розповідає, що зараз напрацьовують варіант інформування мешканців щодо роботи системи. Адже дуже багато є нюансів у впровадженні та не всі львів’яни до кінця розуміють, що їм робити та як користуватись е-квитком.
Нагадаємо, нещодавно ми писали про мовні розбіжності в новій системі. Як зауважили мешканці, мова на валідаторі якась дивна. Ніби й українською, але насправді це мовні покручі.
Як зазначив голова ГО “За якісний транспорт” Святослав Товстига, два тижні тому відбулась зустріч з представниками «Львівавтодору» і вже цього четверга підприємство має надати новий план реалізації е-квита. Тоді й буде розуміння, на якому етапі перебуває система. Він додав, що є ще багато етапів впровадження е-квитка, які не виконані. Зокрема й запуск мобільного застосунку, який також наразі тільки тестується.
“Якщо підрядні організації не можуть виконати вчасно проєкт, то громада може просити штрафні санкції. Якщо я не помиляюсь, то це приблизно 10% від вартості контракту. Наразі дата коригується. Надіюсь, що це буде останнє коригування, і вже якщо вони цього не зроблять вчасно, то ми будемо вимагати від підрядних організацій сплатити штрафні санкції”, – розповідає Товстига.
За його словами, реалізація системи АСОП передбачає ще й внутрішнє інформування. Тобто у всьому громадському транспорті повинна працювати система інформування, яка буде оголошувати не тільки зупинки, а й маршрути, на які пасажир має можливість здійснити пересадку. Також не створена транспортна мережа, яка була б підлаштована під систему е-квитка. Наразі над нею працює доволі сумнівна фірма, і невідомо, чи буде ця мережа ефективною. З цієї ситуації випливає, що у Львові тільки встановили валідатори та роздають пільгові карти. Однак інша робота ще не зроблена, а відтак говорити про повноцінний старт ще зарано.
Раніше у коментарі для «Вголосу» керівник ЛКП «Львівавтодор» Микола Власюк розповів про те, коли планують презентацію мобільного застосунку для мешканців міста. За його словами, наразі мобільний додаток, за допомогою якого можна буде здійснити безготівкову оплату проїзду у громадському транспорті, а також відстежувати транспорт в режимі онлайн, перебуває на тестовому етапі. Чиновник очікує, що додаток уже з березня буде доступним для всіх пасажирів. Щодо нової транспортної схеми, то спочатку її мали презентувати до впровадження е-квитка. Втім через брак інформації про пасажиропотік чиновники Львівської міськради вирішили не спішити з цим проєктом. Наразі відомо, що нову транспортну мережу планують представити вже у середині цього року. Однак згодом журналістам «Вголосу» стало відомо, що фірма, яка створить нову мережу маршрутів для Львова, виконувала такі послуги лише для міста із 35 тисячами мешканців.
Як зауважив голова Львівської міської організації ВО «Свобода» Любомир Мельничук, рішення про е-квиток депутати ухвалили ще 10 років тому. Втім команда чинної влади, яка обіцяла, що Львів стане одним із перших міст в Україні, де впровадять таку систему, не спромоглась зробити це навіть до сьогодні.
“Львів’яни бачать красиву телевізійну картинку від медіа, прихильних до чинного мера, а коли починають аналізувати, то реальність дуже з нею розсинхрована. Крім піару, немає ні однієї сфери, де міський голова показав би результат. Ситуація з електронним квитком нічим не відрізняється від будівництва сміттєпереробного заводу, який міська влада збудувала за три роки”, – каже Мельничук.
Офіційно проїзд – 15 гривень, а водії беруть 10. Чия правда?
Нещодавно виконавчий комітет затвердив нові ціни на проїзд у всьому громадському транспорті міста. Отож, офіційно з 13 січня 2022 року вартість разового електронного квитка на одну поїздку з можливістю пересадки впродовж 40 хвилин залишається на рівні 10 грн. Однак разовий квиток, придбаний у водія, без можливості пересадки, мав би коштувати 15 грн.
Нещодавно керівник Департаменту мобільності та вуличної інфраструктури Олег Забарило у коментарі для «Вголосу» повідомив, що підвищення вартості проїзду у транспорті не відбудеться, допоки система е-квитка не запрацює повноцінно. Однак на сайті Львівської міськради зазначено, що попереднє рішення про встановлення вартості проїзду в транспорті в розмірі 10 гривень втратило чинність згідно з новим рішенням виконкому від 31.12.2021 про зміну тарифу.
Як зазначив голова ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига, рішення, яке регламентує тариф в 10 грн, скасоване. Втім у громадському транспорті оплата все-таки не змінилась. На його думку, такі дії в майбутньому можуть призвести до кримінальної відповідальності підприємств. Причиною цього є те, що попереднє рішення скасували, а системи не впровадили.
"Я не є прихильником підвищення тарифів, але є рішення. Вони пояснюють це тим, що в рішенні написано, що воно набуває чинності з 13 січня або не раніше від впровадження системи. Втім, якщо подивитись в регламентні документи щодо е-квитка, то від першої валідації будь-яким квитком система АСОП вважається впровадженою. Відповідно, якщо пільговики в нас зараз валідуються, то система вже в дії", – пояснює Товстига.
З цього випливає, що не тільки приватні перевізники, а й комунальні підприємства не дотримуються рішення. Відтак вони завдають збитків та порушують законодавство.
Контролери-невидимки
Оскільки система електронної оплати проїзду повинна запрацювати у всьому громадському транспорті, то з 13 січня кількість контролерів мала збільшитись. Оскільки нові контролери були вже відібрані на роботу у ЛКП «Львівавтодор», то, за словами очільника підприємства Миколи Власюка, з 13 січня і до наступного етапу тестування системи вони будуть «чорними добродіями». Тобто їхнім завданням буде проводити навчальну та роз’яснювальну роботу з пасажирами щодо правильного користування системою. Він зазначив, що на першому етапі тестування штрафувати пільговиків не будуть, а ось вже з початку другого етапу пасажирів, які не матимуть персоналізованої картки “Леокарт” та їздитимуть безоплатно, каратимуть.
Користуючись громадським транспортом впродовж останніх тижнів та спостерігаючи за ситуацією, журналісти «Вголосу» не побачили жодного «чорного добродія», який проводив би інформаційну роботу. Втім ми не констатуємо факт того, що їх немає. З таким питанням ми звернулись до голови транспортної комісії. Як зазначив Ігор Зінкевич, по пунктах провадження е-квитка, контролери «Львівелектротрансу» мали бути скорочені чи переведені у «Львівавтодор» або ж підприємство мало найняти нових працівників.
"За моєю інформацією, ті контролери дійсно працюють. Вони зараз допомагають у користуванні пільговикам та проводять роз'яснення. Я вважаю, що це дійсно добре. Багато хто з контролерів залишився у «Львівелектротрансі», коли дізнався, що е-квиток не запрацює повноцінно з 13 січня. Тут в мене виникає запитання до керівництва: як вони їм виплачують зарплату? З моєї інформації, контролери «Львівавтодору» працюють. Втім ви вже третя людина, яка говорить про те, що їх не помічала. Я особисто теж не помічав, але чиновники кажуть, що контролери є. Однак де вони та з ким працюють – це вже складне питання", – каже Зінкевич.
У коментарі для «Вголосу» керівник ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига теж зазначив, що постійно користується громадським транспортом, але контролерів не бачив.
ІА "Вголос": НОВИНИ