Транспорт, дороги, бруківка та затори – чи не найобговорюваніші питання для кожного мешканця міста, а особливо – для львівських водіїв. У матеріалі “Вголосу” зібрали для вас підбірку найгарячіших та найактуальніших транспортних подій 2021 року у Львові.

1. Відкриття вулиці Бандери

Довгоочікувана реконструкція вулиці С. Бандери розпочалась ще у вересні  минулого року, перед місцевими виборами. Вартість ремонту сягнула 209,5 млн грн без врахування розробки проєктної документації. За умовами тендера, роботи мали виконати до 30 червня 2021 року.

Андрій Садовий обіцяв 6 грудня 2019-го, що ремонт вулиці планують зробити до кінця 2020 року. Втім, безпосередньо реконструкція вулиці розпочалася лише 28 вересня 2020-го. Щодо закінчення робіт, то спочатку Андрій Садовий назвав кінець серпня поточного року, а потім переніс “дедлайн” на кінець року.

Відкриття вул. Бандери. Ремонт закінчено

18 грудня з 15:00 у Львові відкрили для проїзду транспорту вул. Степана Бандери. Основні роботи тут вже виконані. Втім облаштування благоустрою, висаджування дерев та створення громадського хабу на повороті вул. Чупринки – Бандери завершать вже у першій половині 2022 року. 

Фото: Зручне місто

Втім, довгі очікування на відкриття вулиці не зовсім себе оправдали. Адже під час реконструкції вулиці С. Бандери у Львові ділянку між вулицями Городоцькою та Федьковича вирішили зробити закритою для проїзду авто. Тож на цьому відтинку облаштували пішохідну зону з можливістю руху громадського транспорту. Однак після відкриття вулиці для проїзду водії масово порушують правила на цій ділянці, заїжджаючи на неї та паркуючи там свої автомобілі.

Також після реконструкції було замінено контактну мережу електротранспорту. Зокрема, на перехрестях з вул. Героїв УПА, вул. Федьковича та вул. Антоновича встановили нову тролейбусну контактну мережу, яку об’єднали з трамвайною. Раніше саме трамвайна мережа залишалась знеструмленою. Втім, після реконструкції підрядник встановив нові деталі, які тепер залишають тролейбусну мережу без струму. Відтак майже щодня на одному з перехресть зупиняється тролейбус та блокує рух трамваїв вулицею Бандери.

Читайте також: Вулиця Бандери: тролейбуси не їдуть, пішохідна ділянка не працює

2. Нові трамваї для Львова

2 вересня 2020 року відбулося підписання контракту з переможцем тендера на постачання місту Львову 10-ти нових низькопідлогових трамваїв. Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) надав Львову 12 млн євро кредиту на закупівлю електротранспорту, ще 8,8 млн євро дофінансовує міськрада. Раніше планували, що перші 5 трамваїв поставлять у червні 2022 року, а решту 5 трамваїв мали виготовити до кінця грудня наступного року. 

Втім 12 листопада концерн «Електрон» опублікував у Facebook відео з виробництва трамваїв. У компанії повідомили, що в середині грудня будуть готові поставити Львову три перші трамваї.

Відтак уже 10 грудня Львів отримав поставку першого п'ятисекційного трамвая «Електрон». Пізніше, 23 та 24 грудня, місту передали ще два трамваї. Інші сім обіцяють доставити у першій половині 2022 року.

Новий 5-секційний трамвай – завдовжки 30,2 метра, має широкі двері та низький рівень підлоги вагонів. Це дозволить прискорити швидкість посадки-висадки пасажирів. Його вартість сягає близько 2 млн доларів.

Фото: Електрон

Нагадаємо, що у Львові вже їздить один п’ятисекційний трамвай «Електрон» T5L64, який закупило місто у 2012 році. Відомо, що на той час він коштував 12 млн грн. Це був перший низькопідлоговий трамвай, зібраний в Україні.

3. Відкриття нового депо на вул. Промисловій

13 вересня у Львові на вул. Промисловій, 29, запрацювало нове трамвайне депо №2. Ремонтні роботи тут розпочали в травні 2021 року. Відтак депо на вул. Промисловій стало головним функціонуючим трамвайним депо ЛКП «Львівелектротранс», з якого на маршрути виїжджає увесь трамвайний рухомий склад.

Додамо, що за результатами міжнародного тендера 15 червня 2020 року ЛКП «Львівелектротранс» підписало контракт на реконструкцію трамвайного депо з переможцем — львівською компанією ПП «ВІР-Західбуд». Загальна вартість контракту сягала 3,5 млн євро, а фінальна становила 2,8 млн євро. Проєкт у повному обсязі було профінансовано за кредитні кошти Європейського банку реконструкції та розвитку.

Фото: ЛМР

4. Внесення Львова до проєкту «City exspress»

Цьогоріч Львівщина увійшла до державної програми City Express – проєкту приміського сполучення електричками у найбільших містах України. Проєкт покликаний розвантажити міський трафік та покращити ситуацію з заторами на вулицях міст, від яких сильно потерпає зокрема й Львів. Також в рамках цього проєкту на маршрут Львів – Сянки виїхав перший оновлений електропотяг на зразок тих, які будуть капітально відремонтовані.

Фото; Еспресо

В рамках проєкту будівництва на залізниці в Україні заплановане велике оновлення рухомого складу – капітальний ремонт 60 електричок, в тому числі – інклюзивних. Окрім того, до кінця року в рамках проєкту буде законтрактовано 80 нових комфортних поїздів, 60 з яких курсуватимуть як "City Express" у чотирьох містах України. Також відомо, що 10 одиниць техніки виділять для Львівщини, а 5 із них надійдуть вже наступного – 2022 року.

5. Відкриття вулиці Богдана Хмельницького

23 серпня у Львові відкрили для проїзду вул. Б. Хмельницького. Реконструкція ділянки вулиці Богдана Хмельницького на відрізку від Промислової до Липинського розпочалась ще в травні минулого року. Загальна вартість робіт на цьому об’єкті сягає 174,5 млн грн.

Фото: ЛМР

Ремонтні роботи проводили також на перехресті вул. Богдана Хмельницького та вул. Липинського. Після реконструкції кільця змінився рух транспорту. Тепер вул. Кукурудзяна стала односторонньою, а об'їзд зробили через вул. Богдана Хмельницького. В такий спосіб чиновники вирішили розвантажити скупчення транспорту на кільці. Втім, як ми раніше писали, ускладнення в русі лишаються й надалі.

Фото: Захід.нет

Також під час засідання сесії Львівської міської ради 25 листопада цього року Андрій Садовий жорстко розкритикував встановлення світлофора на перехресті вулиць Опришківської та Богдана Хмельницького, на який раніше масово скаржились львівській водії. За його словами, коли раніше він туди їхав, там заторів ніколи не було, а зараз транспорт стоїть у корках.

6. Створення департаменту мобільності

Питання мобільності та якісного громадського транспорту залишається одним з найгостріших у Львові. Хаотичні ремонти доріг, самовільний з'їзд автобусів з маршруту та велетенські затори на вулицях міста – реальність, в якій жив Львів у 2021 році. Щоб хоч якось покращити цю ситуацію та навести лад у транспортному хаосі, цієї осені у Львові створили Департамент мобільності та вуличної інфраструктури. 

Також виконавчий комітет затвердив план дій з реалізації плану сталої мобільності Львова до 2024 року. Цим рішенням передбачено покращити транспортну політику міста та оптимізувати його для того, щоб мешканцям було зручніше пересуватись.

Додамо також, що за законом на цю посаду мав би бути проведений конкурс. Втім Андрій Садовий одноосібно ухвалив рішення про керівника нового департаменту. Ним став 33-річний Олег Забарило. Відомо, що він закінчив ЛНУ ім. Івана Франка у 2009 році за фахом «Облік і аудит», а у 2016-му отримав диплом юриста. З 2010 року і донедавна Олег Забарило працював на різних посадах в структурі ЛМР. Про досвід роботи чиновника  у транспортній сфері наразі невідомо. 

7. Відкриття вулиці Пекарської 

Реконструкція вулиці Пекарської розпочалась торік, 1 вересня. Вже 6 вересня 2021 року вулицю відкрили для проїзду транспорту. Також до 9 грудня тривала реконструкція вулиці Шімзерів, яка з'єднує вул. Пекарську та Мечникова. Ремонтні роботи цієї вулиці входили в проєкт реконструкції вул. Пекарської.

Вулиця Пекарська після реконструкції. Фото: ЛМР

Вартість виконання робіт сягнула 109 мільйонів гривень. 

Вулиця Шімзерів. Фото: ЛМР

8. Нова контактна мережа на Кульпарківській

Тролейбусну контактну мережу на вул. Кульпарківській експлуатують із 1979 року. Протягом 42 років реконструкції на цій ділянці не проводили, контактна мережа була зношеною, що спричиняло часті обриви контактного проводу та затримки руху електротранспорту, відповідно, підприємство зазнавало значних збитків. Відтак вже 11 березня 2021 року стартувала реконструкція тролейбусної лінії на вул. Кульпарківській.

Фото: Варта-1

Всі роботи в межах проєкту в повному обсязі фінансуфали за кредитні кошти ЄБРР. Їхня вартість – 2,9 млн євро. Спочатку реконструкцію мережі обіцяли закінчити до кінця літа. Втім, як ми раніше писали, зробити цього не вдалось. Відтак ремонтні роботи із заміною мережі повністю були завершені до грудня 2021 року. Зараз там залишається демонтувати старі опори.

9. Звільнення транспортного менеджменту Садового

Андрій Білий очолював у Львівській міськраді напрям транспорту та інфраструктури. В червні цього року він раптово пішов з роботи у львівській владі, а згодом за ним пішла представниця його команди Оксана Єстеферова, яка очолювала ЛКП «Львівавтодор». Вона звільнилася напередодні масштабного аудиту підприємства. 

Ситуація з ЛКП «Львівелектротранс» ускладнюється також корупційними скандалами на підприємстві. Так, на початку літа 2021 року вже колишній керівник ЛКП «Львівелектротранс» Андрій Свищо отримав підозру в розтраті бюджетних коштів на суму понад 1 млн грн. На початку львівська влада стала на захист чиновника, однак згодом його звільнили з посади. У вересні Андрій Свищо, провадження щодо якого триває, подав до суду з вимогою поновитись на роботі. 

Всі ці керівники та їхні команди займались реалізацією електронного квитка у Львові. Як відомо, систему електронної оплати проїзду львівська влада впроваджує ще з 2014 року. Як обіцяли чиновники та Андрій Садовий, Е-квиток мав повноцінно запрацювати вже з 13 січня 2022 року. Та, попри їхні обіцянки, цього не сталось. Впровадження системи вкотре відтермінували. Нова дата запуску Е-квитка – 1 червня.

 

Зауважимо також, що цьогорічні зміни серед керівників львівського транспорту  не поодинокий випадок. За час перебування на посаді міського голови Андрія Садового в львівському електротранспорті змінилось вже близько десятка керівників. Ніхто з них не перебував на посаді більше ніж 3 роки. Про те, як це впливає на якість роботи підприємства, писав «Вголос». 

10. Зменшення кількості автобусів та зниклі маршрути

Як ми писали раніше, проблема з громадським транспортом найбільше відчутна у віддалених районах. Яскравим прикладом цього є мікрорайони Кривчиці та Знесіння. Попри звернення громадян, такі маршрути, як №25, №57, №39, в цих мікрорайонах залишаються некомфортними. 

Зауважимо, що у вересні тодішній очільник Управління транспорту ЛМР Орест Олеськів повідомив «Вголос», що ситуація з транспортом у двох «недолюблених» районах буде вирішена. Втім ситуація на цих напрямках так і не змінилася.

маршрутка

Раніше ми також писали, що цьогоріч у Львові припинила курсувати маршрутка №24, яка з'єднувала Майорівку з приміським вокзалом. Як відомо, це був доволі популяний маршрут. Мешканці звертались на Гарячу лінію з вимогою пояснити причину зникнення автобусів. У мерії відповіли, що бракує водіїв, адже багато похворіли.

Схожа ситуація і з маршрутом №36-а, який сполучає вул. Винниченка у Винниках та вул. Галицьку (кільцева дорога). На маршрут не виїжджає жоден автобус.

ІА "Вголос": НОВИНИ